Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer
Ulf Olsson

Ideologisk kamp i mycket manlig herrgårdsroman

Torbjörn Elensky. Foto: KAJSA GÖRANSSON / NORSTEDTS
Foto: NORTEDTS PRESS
Ulf Olsson. Foto: BJÖRN DALIN / STOCKHOLMS UNIVERSITET

Liberalism och konservatism drabbar samman i en historisk roman.

Ulf Olsson ser att kvinnan görs till lindring från ett frihetstvång.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

RECENSION. ”En herrgårdsroman” är undertiteln till Torbjörn Elenskys nya roman, ”Eldungen”. Och visst, här finns baron och patron, torpare och smeder, stånghammaren arbetar och människorna stånkar och fiser. Men kanske borde ändå undertiteln ha varit ”En idéroman”?

”Eldungen” handlar om formandet av en individ, den som ofta kallas det ”liberala subjektet”. Patron Gustaf Gummérus ”måste själv skapa sig sitt liv”. Och det innebär att modernisera det gammaldags bruket. Men också att rädda ett barn från misshandeln i den trasproletära familjen, och av pojken göra en ny individ.

Som god liberal skriver Gummérus ett kontrakt med fadern om övertagandet av barnet, Per, som nu sätts i pastorns skola. Denne pastor tvekar inför Gummérus projekt: ”Han förde beredvilligt in någon… något i sitt hus som inte hörde hemma där. En främmande kropp”.

Per är den som på sin kropp bär de olika idéerna och tvånget att forma sig själv

Så står två principer mot varandra: den liberala tanken om självet som kan forma sig själv och sin värld, och en konservativ tanke om vikten av tillhörighet och lydnad. Så småningom, med ångmaskinens ankomst till herrgården, anar vi också ytterligare en möjlighet till identitet: ” folket, alla de fattiga och förtryckta” som måste ”skapa ett nytt, rättvist land”. Men dit är det fortfarande långt. Per är den som på sin kropp bär de olika idéerna och tvånget att forma sig själv: ”Och det var ett jäkla helvetes lidande”.

Den lindring från tvånget till frihet som finns i denna mycket manliga roman är kvinnan, och med henne konsten. Patronessan framför ett musikstycke av avantgardistiskt slag, men som hon är hundra år före sin tid förstår ingen henne, men alla känner att något händer, något överskrids, lyssnaren transporteras. 

Men det gäller inte för denna lite klumpiga och omständliga roman: ”Eldungen” hänför inte på det sätt som den ändå strävar att göra. Idéerna tynger, sidospåren är för många, mystiken utan vision: Pygmalion hade behövt att Elensky ingjutit mer liv i honom och hans roman.

ROMAN

TORBJÖRN ELENSKY

Eldungen. En herrgårdsroman

Norstedts, 383 sidor

Ulf Olsson är professor i litteraturvetenskap, kritiker och medarbetare på Expressens kultursida.