Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Tua Forsström är ett inval att glädjas åt

Victor Malm. Foto: IZABELLE NORDFJELL
Svenska Akademien. Foto: MAXIM THORÉ / BILDBYRÅN
Foto: EMMI KORHONENLEHTIKUVA / LEHTIKUVA TT NYHETSBYRÅN

Poeten Tua Forsström, 71, ersätter Katarina Frostenson i Svenska Akademien på stol nummer 18.

Victor Malm gläds åt att fler nu kommer stifta bekantskap med en av det svenska språkets främsta diktare.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

KOMMENTAR | SVENSKA AKADEMIEN. Att bedöma invalen i Svenska Akademien är alltid vanskligt: inget säger att en fantastisk poet också är en skicklig litteraturbyråkrat. Men jag antar att inväljarna har en på sin höjd diffus uppfattning om det senare och när jag säger att jag gläds åt invalet av den finlandssvenska poeten Tua Forsström har jag ingenting annat än hennes fantastiska dikter i skallen. 

71 år gammal efterträder hon Katarina Frostenson på stol 18 och även om en eller annan lär knorra över hennes relativt höga ålder ger invalet en känsla av, tja, klassisk normalitet: en av våra största poeter följer efter en annan av våra största poeter. Som när Bertil Malmberg efterträddes av Gunnar Ekelöf, som efterträddes av Artur Lundkvist, som i sin tur avlöstes av Frostenson. 

TUA FORSSTRÖM

Tua Birgitta Forsström är född den 7 april 1947 i Borgå, Finland.

Debuterade som poet 1972.

Har mottagit bland annat Sveriges Radios lyrikpris, Nordiska rådets litteraturpris Bellmanpriset och De Nios stora pris.
Senast aktuell med diktsamlingen ”Anteckningar” (2018).

Efterträder Katarina Frostenson på stol nummer 18.
Tua Forsström kommer att ta sitt inträde vid Svenska Akademiens högtidssammankomst den 20 december 2019.

Allt ser ut att vara som det ska! Vilket förstås inte innebär att någon av de stora poeterna som häckat på stol 18 är särskilt lik någon av de andra. Forsström är en konkret och enkel men aldrig förenklande poet. Hennes tilltal är öppet, rakt, ibland nästan vädjande och till skillnad från Frostenson skulle hon aldrig anklagas för att vara smal, svårtillgänglig eller gåtfull. I det avseendet är de nästan varandras motsatser. 

Ett författarskap utan dalar

Forsström har sedan debuten 1972 skrivit dikter som sätter också den mest skeptiska eller självgoda kritiker på plats. Efter att ha läst ”Parkerna”, ”Snöleopard” eller ”Efter att ha tillbringat en natt bland hästar” – mina favoriter i ett författarskap utan dalar – har jag aldrig haft något särskilt att tillägga. Det låter kanske som kapitulation, men det är snarare ett försök att erkänna en viss form av storhet, en poet som jag aldrig har kunnat göra annat än just kapitulera inför. Lyssna bara:

 

Och så är festen över.

Det börjar snöa långsamt och 

underbart, så som jag minns

att det snöade över det vita

huset en gång. Vi måste returnera 

allt som blev vår glädje, 

men inte dess förvandlingar till bild. Och dess

förvandlingar  Det snöar över skräp

och serpentiner, det snöar över

snön och några ljus i snön som yr likt

svindel. Milda dagar, ett litet

vatten: I själva verket märkte

vi aldrig att vi reste.

 

Forsström blir Svenska Akademiens första (med undantag för Frans Michael Franzén 1808-1847) representant för den alltid starka finlandssvenska poesin, vad hon konkret tillför i arbetet har jag dock ingen aning om. Men innebär invalet att en av våra absolut finaste poeter når fler läsare är det anledning nog att glädjas.  

 

LÄS MER – Hanna Nordenhök: Hennes dikter rymmer hela världen 

 

Victor Malm är kritiker på Expressens kultursida.