"Uttag medges ej" av Patrik Qvist. Supermarket 2017 pågår mellan 23-26 mars. Foto: Konstnärshuset SKF."Uttag medges ej" av Patrik Qvist. Supermarket 2017 pågår mellan 23-26 mars. Foto: Konstnärshuset SKF.
"Uttag medges ej" av Patrik Qvist. Supermarket 2017 pågår mellan 23-26 mars.  Foto: Konstnärshuset SKF.
"The Blind" av Annika von Hausswolff. Market pågår mellan 24-26 mars i Färgfabriken. Foto: Annika von Hausswolff"The Blind" av Annika von Hausswolff. Market pågår mellan 24-26 mars i Färgfabriken. Foto: Annika von Hausswolff
"The Blind" av Annika von Hausswolff. Market pågår mellan 24-26 mars i Färgfabriken. Foto: Annika von Hausswolff
"Apocalypse de Saint–Sever" av Fredrik Söderberg. Foto: Fredrik Söderberg."Apocalypse de Saint–Sever" av Fredrik Söderberg. Foto: Fredrik Söderberg.
"Apocalypse de Saint–Sever" av Fredrik Söderberg.  Foto: Fredrik Söderberg.
Nils Forsberg är medarbetare på Expressens kultursida. Foto: MIKAEL SJÖBERGNils Forsberg är medarbetare på Expressens kultursida. Foto: MIKAEL SJÖBERG
Nils Forsberg är medarbetare på Expressens kultursida. Foto: MIKAEL SJÖBERG

Tröttsamt slarv på Stockholm Art Week

Publicerad

Stockholm Art Week är i full gång. Nils Forsberg besöker konstmässorna Market och Supermarket, och ledsnar på den slarviga alternativnormen.

Vad känns mest uteslutande: en litauer i dreadlocks, assymetriskt skägg och fläckig skjorta som luktar jäst och frågar om du vill kolla på hans performance om en stund? Publiken kommer att få vara med! 

Eller en välklädd gallerist som nickar och säger hej och efter en stund ber dig säga till om du undrar över något i Annika von Hausswolffs verk?

Stockholm Art Weeks mest publika och av folk utanför branschen besökta evenemang, de båda konstmässorna Market respektive Supermarket, har öppnat. Den förra sober och etablerad, den senare stökig och alternativ och man kan verkligen fundera över det här med konstvärldens påstått höga trösklar. 

 

Läs mer: Da-da-daism – konst för de allra minsta 

 

Alternativnormen är stark

Jag vet ju var jag, om jag var en ovan besökare, skulle känna mig minst obekväm. Det är inte där Dror Feiler när som helst kan plocka fram saxofonen.

För om det är något som Supermarket visar är det hur stark alternativnormen är (och det globalt), hur få som sticker ut från den och hur den nästan alltid är synonym med slarv i något led, i konsten eller presentationen.

Det kan inte bara vara min ålder och medelklassposition som gör att det blir så här?

Supermarket kan alltså trianguleras till att handla om generellt antietablissemang, bag-in-box och hemrullade cigg från Isfahan till Sydney via Reykjavik. 

 

Läs mer: Abramović är kvinnan som går genom väggar

 

Ekar av undergångsvisioner 

På Market, begränsad till nordiska gallerier, finns champagnebar, handrullade havannacigarrer och man kan hitta ett litet naturtema, med Anna Reiviläs bundna träd och stenar och Santeri Tuoris hotfullt upptornande moln. Ylva Carlgrens grå atmosfärer har också något av klimatfenomen över sig.

Bäst i år är Fredrik Söderbergs ”L'Apocalypse de Saint-Sever”, hans tolkning av en tusen år gammalt handskrift med Beatus av Liebanas kommentarer till Uppenbarelseboken. Stramt, stiliserat naivt, fantasifullt, sprött vackert och uttrycksfullt.

Tusen år av undergångsvisioner ekar i målningen, det myllrar av märkliga gestalter. På något sätt får det mig faktiskt att tänka på Supermarket. 

 

KONST

MARKET ART FAIR

Färgfabriken, Stockholm

Till 26/3

 

SUPERMARKET INDEPENDENT ART FAIR

Svarta Huset, Telefonplan, Stockholm

Till 26/3

Nils Forsberg är konstredaktör på Expressen.

Expressen getinglogga
Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Kulturchef: Karin Olsson. Vik biträdande kulturchef: Ida Ölmedal. Litteraturredaktör: Anna Hellgren. Scen- och ungredaktör: Gunilla Brodrej. Kontakt: fornamn.efternamn@expressen.se. Missa inga artiklar – följ Expressen Kultur på Facebook!

Till Expressens startsida

Mest läst i dag