Vad känns mest uteslutande: en litauer i dreadlocks, assymetriskt skägg och fläckig skjorta som luktar jäst och frågar om du vill kolla på hans performance om en stund? Publiken kommer att få vara med!
Eller en välklädd gallerist som nickar och säger hej och efter en stund ber dig säga till om du undrar över något i Annika von Hausswolffs verk?
Stockholm Art Weeks mest publika och av folk utanför branschen besökta evenemang, de båda konstmässorna Market respektive Supermarket, har öppnat. Den förra sober och etablerad, den senare stökig och alternativ och man kan verkligen fundera över det här med konstvärldens påstått höga trösklar.
Läs mer: Da-da-daism – konst för de allra minsta
Alternativnormen är stark
Jag vet ju var jag, om jag var en ovan besökare, skulle känna mig minst obekväm. Det är inte där Dror Feiler när som helst kan plocka fram saxofonen.
För om det är något som Supermarket visar är det hur stark alternativnormen är (och det globalt), hur få som sticker ut från den och hur den nästan alltid är synonym med slarv i något led, i konsten eller presentationen.
Det kan inte bara vara min ålder och medelklassposition som gör att det blir så här?
Supermarket kan alltså trianguleras till att handla om generellt antietablissemang, bag-in-box och hemrullade cigg från Isfahan till Sydney via Reykjavik.
Läs mer: Abramović är kvinnan som går genom väggar
Ekar av undergångsvisioner
På Market, begränsad till nordiska gallerier, finns champagnebar, handrullade havannacigarrer och man kan hitta ett litet naturtema, med Anna Reiviläs bundna träd och stenar och Santeri Tuoris hotfullt upptornande moln. Ylva Carlgrens grå atmosfärer har också något av klimatfenomen över sig.
Bäst i år är Fredrik Söderbergs ”L'Apocalypse de Saint-Sever”, hans tolkning av en tusen år gammalt handskrift med Beatus av Liebanas kommentarer till Uppenbarelseboken. Stramt, stiliserat naivt, fantasifullt, sprött vackert och uttrycksfullt.
Tusen år av undergångsvisioner ekar i målningen, det myllrar av märkliga gestalter. På något sätt får det mig faktiskt att tänka på Supermarket.
KONST
MARKET ART FAIR
Färgfabriken, Stockholm
Till 26/3
SUPERMARKET INDEPENDENT ART FAIR
Svarta Huset, Telefonplan, Stockholm
Till 26/3
Nils Forsberg är konstredaktör på Expressen.