Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Trött berättande bakom övergreppscenen

Sansa Stark och Petyr Baelish. Foto: Helen Sloan

Övergreppsscenen i senaste avsnittet av "Game of thrones" har satt internet i brand.

Björn Barr ser hur det börjar gå inflation i vissa berättartekniska grepp.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

SPOILER ALERT: Det här är en text som kommer att beröra händelser i det senaste avsnittet av "Game of thrones". Viss risk för att avgörande skeenden avslöjas föreligger alltså.


Det ligger för handen att anta att vår samtid knappt upprörs av något längre. Våldet är närvarande nästan jämt. Om inte i den direkta vardagen, så åtminstone en blålänk bort. På internet snurrar videor på halshuggningar, korsfästelser och skottlossningar om och om igen. Fiktionen är inte mycket bättre: I HBO:s serie "Game of thrones" är det business as usual att stympa manslemmar och genomborra huvuden med spjut.

Visst, det är periodvis rätt köttigt, som när Daenaerys låter sina drakar steka en man levande för att sedan slita honom i två delar, men det når ändå inte upp till de grymheter som händer på riktigt. Att ha ihjäl någon på tv, må vara på sällsynt blodiga sätt, känns helt enkelt inte så dramatiskt längre.

 

Men en scen i seriens senaste avsnitt dröjer sig kvar: Sadisten Ramsay Bolton firar sin bröllopsnatt med ståthållardottern Sansa Stark. Det slutar i en våldtäkt, med Sansas fosterbror Theon Greyjoy som ofrivilligt vittne. Man ser knappt något av själva övergreppet, kameran är fäst på Theons plågade ansiktsuttryck. Men man hör.

Det räckte för att utlösa en våg av protester. Twitter rasar under hasttaggen #Sansadeservesbetter. Den feministiska nördsajten "The Mary Sue" har bestämt sig för att helt sluta skriva om tv-serien. George R R Martin, författaren till böckerna som tv-serien baseras på, har tvingats försvara scenen på sin blogg.

 

Det är lätt att tolka debatten som att vissa typer av våld trots allt fortfarande är tabu – framför allt när det riktas mot oförstörda jungfrur. Men kanske ska man främst se det som ett angrepp på manusförfattarna Dan Weiss och David Benioff, som för andra gången på kort tid använder en våldtäkt som ett slappt narrativ för att föra serien längre bort från originalverken.

Karaktären Sansa – som nyss var på väg mot något vuxnare, mer självständigt – förtjänar onekligen bättre.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!