Tjena Danne, Jonas här!
Vet du inte vem jag är? Nä, så klart! Jag är ju bara en sådan där lärare och inte medieprofil som du och dina polare. Jag är lärare och bor inte i Bromma utan i Liseberg söder om Stockholm. Du vet, en lärarlön räcker inte till en schysst barre i Bromma.
Men vet du, den största anledningen till att vi har segregation här i Sverige beror inte på skolan. Det beror på att du och alla dina mediepolare bosätter er i Bromma och på Södermalm. Vet du, det finns fina kåkar både i Sköndal och i Vårberg med tomter som också skulle behöva lövblåsas då och då. Men visst ja, jag tänkte inte på det, då hamnar man nära antingen Skarpnäck eller Skärholmen och där vill ju du och dina medievänner inte ens sätta er fot.´

Men Danne, varför inte? Där råder inte Jannes gamla flummiga fusk-fjutt-Fiat. Vet du Danne, där är eleverna fortfarande stökiga, forskningsfronten de kallar't. Eget lärande, superdynamisk S-max. Vet du, din kollega har vickat där. Han heter Thomas Petersson och redogjorde i DN ("Rapport från en vårtermin i kaos" 11/6) för hur det är att köra en superdynamisk S-max.
Har du inte funderat på att sätta dina barn där, Danne? Du vet, fritt skolval. Det finns säkert gott om skolor i söderförort som skulle ta emot dina välartade barn, med lust att lära och höga ambitioner, med öppna armar. Och är rektorerna trötta där beror det nog inte på att de är gamla. Varför inte, Danne? Du verkar ju vara en sådan där rekorderlig typ som brinner för rättvisa.
Dessutom visar ju forskning att även de starka barnen själva tjänar på att blandas med de svaga. Det måste vara världens möjlighet att slippa Jannes fuskflum. Du gör ju allt för dina barn, Danne, du till och med läser för dem, varje dag till och med. Du kan väl köra dem till de södra förorterna. Då kan du passa på och köpa en ny lövblås på Biltema i Botkyrka på samma gång.
Jag själv då? Det undrar du säkert, Danne. Jag vet inte riktigt om jag vågar säga det. Du vet. Jag är en sådan där fusk-fjant-flummare, rena stenåldern vet du, inget S-max här inte. Jag är så otroligt korkad att jag undervisar mina elever. Han Björkis har nog till och med mage att kalla det katederundervisning, fånigt va? Jag försöker också ha lite ordning i klassrummet. Vet du vad, Danne, halva min mentorsgrupp har invandrarbakgrund. Många kommer från Skarpnäck och Skärholmen, du vet de där områdena du har lyckats segregera dig bort ifrån genom att vara så lyckosam.Mina elever har gjort en fantastisk resa bara genom att lyckas komma till de teoretiska programmen på vår skola. De har talang, vet du. Men de har också luckor. Det har varit en hel del S-max om man säger så. Många har inte riktigt lärt sig själva hantverket att just studera, trots att deras lärare har gjort ett hästjobb, det vet jag. Men du tycker väl förstås att de och vi inte riktigt har "sett varje människa och engagerat sig i hennes person". Men du ska veta, Danne, att vi kämpar, både vi lärare och eleverna.
Kreativitet har eleverna så det räcker till. Vet du vad det är de behöver, Danne? Det är verktyg så att de kan använda sin kreativitet. Exempel på sådana verktyg är matematik och läsförståelse bland annat. Lite allmänbildning, du vet historia och geografi, sånt där jobbigt där man måste rabbla floder. För att klara detta behöver flera av mina elever en struktur och en ordning som de inte riktigt är vana att handskas med. Observera att här skriver jag "mina elever" så att du ska förstå att jag åtminstone någon gång ibland ser varje elev och engagerar mig i hennes person. Du vet, för många av dessa elever är det som vi i skolan kan ge dem, kunskap och betyg, den enda valutan de har med sig när de går ut i livet som nyblivna vuxna.
Förresten, vet du också vad dina barn kommer att få för epitet när de har börjat gymnasiet i innerstan? För innerstan blir det väl, kommunalt också så klart, Östra, Västra, Norra. Dagens ungdomar har stenkoll, de är inte dumma, vet du vad de kommer att kalla dina ungdomar och deras kompisar? "Brommabarn". Vet du vad de menar med det? De är som sagt inte dumma. Med "Brommabarn" menar de ungdomar som har fler valutor än bara kunskap och betyg. Brommabarn har även valutorna pengar och kontakter. Bra va? Där platsar ni precis.
Men du ska veta en sak, Danne. Varje gång ni raljerar över vår skolminister Jan Björklund och förlöjligar oss lärare som försöker ha åtminstone lite ordning och reda. Då gräver ni ett allt djupare dike till oss i de södra förorterna. Och du ska veta en sak till Danne, det är vår sida som sjunker.
Jag hoppas att ditt brev till skolministern har gett dig all den kredd du vill ha och förtjänar och att dina vänner inte har varit snåla med ryggdunkningar. Med dessa rader vill jag önska dig en trevlig sommar. Själv ska jag använda den till att grubbla över hur jag ska få med mig än fler elever upp till ytan nästa läsår.
Hälsningar:
Jonas Claesson
kulturen@expressen.se
Jonas Claesson är lärare på Kärrtorps gymnasium.