Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Leilas legend

Falnad stjärna. Foto: Lars Nyberg

"Kåt! Ung och våt! Fet psykos! Snorta hårt! Fel låt! Fan... jag e inte kåt! Sås psykos! Psykosa Cappricosa! Now gonna talk to you about onani. Jag slår rekord I'm so bored!"

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

SAKPROSA

PETTER WALLENBERG
"Historien om Leila K"
Lind & Co, 260 s.

18 år efter att ”det hippa hoppet Leila K från betongdjungeln i Bergsjön” satte svensk electrorap på kartan står hon i en lägenhet i Stockholm och häver ur sig det som når fram från hjärnan till munnen. Det är december 2007 och historien om en av landets största popstjärnor någonsin har sedan länge handlat skräckförtjust skvaller: ”Jag har hört att hon lever på gatan”, ”Lever hon ens?”.

En av dem som växte upp med låtar som ”Got to get”, ”Open sesame” och ”Electric” var Petter Wallenberg. Senare blev han en av författarna bakom ”Bögjävlar” och chefredaktör för tidningen Mums. I våras släppte han, under artistnamnet House of Wallenberg, albumet ”Legends”, med exklusiva gästartister som den numera avlidna punksångerskan Ari Up från The Slits, Efti från svenska trion Midi, Maxi & Efti och Neneh Cherry. På albumet finns också låten ”Legendary” med Leila K.

 

I boken om sin barndomsidol, ”Historien om Leila K”, skildrar Petter Wallenberg jakten på superstjärnan som en odyssé genom Stockholms undre värld. Den storslagna idén om att fånga den omisskännliga rappen på band och ge ut en låt med legendaren driver honom att bli bekant med Stockholms skuggvärld.

Petter Wallenberg Foto: Foto: Eva Lindblad Men pusslet han försöker lägga blir aldrig färdigt. Leila följer inte någon annan logik än att ständigt bryta sina mönster. Hon bor i lägenheter som hör till killar som av olika anledningar stuckit och lämnat henne kvar. På hotell. Allra mest ingenstans. Hon har en mobiltelefon, men när Petter ringer upp hör den till någon annan.

Ett tag får Leila bo hemma hos författaren. Han försöker tålmodigt få henne att skriva och spela in, men lyckas bara få till ett fåtal, kaosartade inspelningar.

 

I boken är sångerskans smattrande freestyle-rhymes nedskrivna ord för ord. Det är så flippat att det är roligt – men frågan är både om det är menat som humor och vad Leila K tycker om att hennes skissmaterial återges i detalj.

Över huvud taget löper tveksamheten i det etiska att oemotsagt publicera Wallenbergs ord om mötet med Leila K som en följetong i skallen under läsningen. Citaten från Leila kommer aldrig från intervjusituationer och historien är helt och hållet Wallenbergs. De har haft kontrakt som säger både att han får publicera hennes ord, hennes musik – och kontrakt som säger det motsatta. Samma Leila K:ska nyckfullhet som medierna älskar att skildra utsätts författaren för under hela arbetes gång.

”Varenda journalist var som en skolkurator” är ett citat ur boken som väl sammanfattar Leilas mediala förhållningssätt under det tidiga 1990-talet. I gamla intervjuer ur kvällstidningar och Veckorevyn levererar hon bättre citat än man i dag kan i dag kan drömma om att få ur en artist.

 

Men trots att journalistkåren var psykologer åt en tonåring i både kris och drömtillvaro – och alla som läste vittnen – har ingen lyckats hjälpa den begåvade superstjärnan. Fastän världens största popstjärna i dag, Lady Gaga, har gjort låten ”Judas” som en tydlig hommage till sin förebild – så lever Leila K fortfarande runt i skumma kvarter (och fortsätter troligen att snatta smink på Åhléns).

”I am legendary – you are not” ekar det från alla håll i låten som Petter Wallenberg tillslut fick ihop med sin idol.

Efter att läst boken känns låten inte lika cool och exklusiv som när den kom. Nu hör jag hur Wallenberg slitit med det knapphändiga resultat han lyckats skramla ihop innan Leila tvärt bestämt sig för att han ”utnyttjar hennes röst”.

”Historien om Leila K” är en hyllning till popfenomenet – en berättelse som borde vara hett filmmanusstoff. Men det är Wallenbergs envisa jakt på idolen genom ett sönderfallet Sverige, och Leila K:s personliga tragedi, som dröjer sig kvar när sista sidan är läst.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!