Gunilla Kindstrand, chefredaktör och ansvarig utgivare för Söderhamns-Kuriren.Gunilla Kindstrand, chefredaktör och ansvarig utgivare för Söderhamns-Kuriren.
Gunilla Kindstrand, chefredaktör och ansvarig utgivare för Söderhamns-Kuriren.
AnnaKarin Lith, redaktionell chef Mittmedia.AnnaKarin Lith, redaktionell chef Mittmedia.
AnnaKarin Lith, redaktionell chef Mittmedia.

"Hägers analys är provocerande slapp"

Publicerad

REPLIK. Gunilla Kindstrand och AnnaKarin Lith svarar på kritiken mot Mittmedia.

#MEDIETRENDER

 

Den 8 december levererar Publicistklubbens ordförande, Björn Häger, en provocerande slapp analys av mediebranschens utmaningar i Expressens serie #medietrender.

Med utgångspunkt från sin mors lokaltidning, Söderhamns- Kuriren, för han ett resonemang om att allt var bättre förr, innan koncernen Mittmedia tog över. Det är ett historielöst resonemang. Söderhamns-Kurirens historia är kantad av nedläggningshot och sanningen är att tidningen räddades, först av den lilla koncernen Hälsingetidningar och sedan av den stora Mittmedia.

Utan koncern ingen lokaltidning alls, alltså. Den stora skillnaden jämfört med förr är att lokalbevakningen flödar i fler kanaler och har högre ambitioner än under det som Häger ser som de gyllene åren. Den lokala journalistiken är snabbare och mer uppdaterad i dag, och lever dessutom under betydligt högre kvalitetskrav.

 

Så till själva papperstidningen. En snabb jämförelse mellan Söderhamns-Kuriren före och efter Mittmedias inträde ger följande bild:

Det lokala materialet utgör i dag cirka 80 procent av det som finns på sidorna. Det av Hägerfamiljen så förhatliga ”Mittmediagemensamma materialet” består av två featurereportage i veckan, som ersätter ett tidigare TT-material. Den stora skillnaden ligger i perspektiven. I dag kan man läsa färre notiser, men fler granskningar. I dag finns färre strikt lokala mötesreferat men fler ambitiösa lokaljournalistiska projekt kring klimatförändringar, lokalpolitikens villkor, utflyttning, vargpolitik, kvinnlig könsstympning, jämställdhetsstatistik.

Det allra största hotet mot den lokala journalistiken har, uppseendeväckande nog, gått Björn Häger fullkomligt förbi: Sveriges ojämna bredbandsutbyggnad och bristande mobiltäckning. Tillgången till stark och stabil uppkoppling är grundförutsättningen för att medborgarna i framtiden ska ha tillgång till lokal journalistik. De läsare som i dag ligger längst ut på linjerna, som alltså har den dyraste utdelningen av papperstidningen, har ofta också den sämsta uppkopplingen.

 

Det klokaste politiken kan göra just nu är att möjliggöra utbyggnad av bredband och förbättrad mobiltäckning. På så vis skulle Sveriges lokaltidningsläsare garanteras såväl digitala blädderbara e-tidningar som tillträde till strömmande nyhets- och sportsajter.

I dag gör vi stora insatser för att hjälpa våra kärnläsare över tröskeln till den digitala nyhetsförmedlingen. För hur ska de annars få sina lokala nyheter den dagen papperstidningen inte kommer som i dag? Frågan är vilket ansvar politikerna, forskarna och aktörer som Publicistklubben tar i samma fråga?

Vi förnekar inte att branschen står inför gigantiska utmaningar. Men nostalgin, som Björn Häger så engagerat företräder, är ett större hot än själva verkligheten.

 

Gunilla Kindstrand

Chefredaktör och ansvarig utgivare för Söderhamns-Kuriren.

AnnaKarin Lith

Redaktionell chef Mittmedia.

kulturen@expressen.se

 

Följ Expressen Kultur på Facebook - där kan du diskutera och kommentera våra artiklar.

Expressen getinglogga
Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag