Björn Häger, ordförande för Publicistklubben. Foto: Emil Nordin
Björn Häger, ordförande för Publicistklubben. Foto: Emil Nordin

Björn Häger: Mörkret över landsbygden

Publicerad

Karin, 75 år, är en trogen prenumerant på Söderhamns-Kuriren men börjar att tröttna.
Björn Häger undrar vad som händer när tidningarna förlorat kärnläsare som hans gamla mamma.

#MEDIETRENDER

 

Häromdagen damp det ner en forskarrapport från Södertörns högskola i min brevlåda. Det 60-sidiga häftet gjorde inget väsen av sig; ledde inte till rubriker eller offentlig debatt. Men det borde det ha gjort.

MEDIEMINISTER. Alice Bah-Kuhnke kommer till Publicistklubben i Stockholm i kväll för att debattera lokalmediernas framtid.Foto: Cornelia Nordström

"Landsbygd i medieskugga", var rubriken. Och det kändes som att läsa en nekrolog över den svenska journalistikens kärna, den lokala dagstidningen. I rapporten sammanfattar medieforskaren Gunnar Nygren de iskalla vindar som svept över medielandskapet de senaste tio åren. Närmare 100 lokala redaktioner har lagts ner. Var fjärde journalist har lämnat de svenska dagstidningarna.

Riksmedierna överger landsbygden i allmänhet och Norrland i synnerhet. Förutom att berätta om vissa spektakulära olyckor och brott; eller skildra landsbygden som rekreationsyta för människor från storstaden.

 

Public service klarar inte att fylla de tomrum som en utbredd tidningsdöd skulle lämna efter sig. Därför bör mediekrisen ses som demokratins klimatfråga. Steg för steg närmar sig allvaret. Fortsätter tidningsredaktioner att släckas ner som skett senaste decenniet kommer vi snart att få se dramatiska konsekvenser för demokratin och det offentliga samtalet. Många orter riskerar att förlora de journalister som beskriver vad som händer i politiken, samhället och kulturen.

Kanske kan Söderhamn vara en sådan ort. Där bor min mor. Och kanske kan man se henne som den typiska dagstidningsläsaren. Den som bär upp dagstidningssystemets ekonomi.

Hon heter Karin, är 75 år, har arbetat som organisatör på ett studieförbund. Hon är intresserad av kultur och politik. Hon har prenumererat på Söderhamns-Kuriren i alla år. Men nu börjar hon tröttna. Hennes tidningsupplevelse har stadigt försämrats de senaste åren.

 

Tidningen innehåller färre lokala nyheter från orten där hon bor och mer återbrukat material från andra tidningar inom Mittmedia, den koncern som äger Söderhamns-Kuriren och samtliga tidningar mellan Avesta och Örnsköldsvik. Samtidigt har prenumerationspriset höjts, som för de flesta svenska dagstidningar. I många fall flera gånger mer än inflationen de senaste decennierna.

Detta är tidningsbranschens ödesfråga. Satsningar på det digitala är sannolikt enda vägen att överleva i framtiden. Nytänkande behövs. Fast än så länge kommer merparten av intäkterna från sådana som min mor, äldre lojala papperstidningsprenumeranter. Och med en försämring till, kanske även min mor säger upp sin prenumeration.

Än har vi inte sett om mediehusens digitala satsningar går vägen. Under tiden slås tidningar ihop, redaktioner läggs ner och journalister försvinner. Från politiskt håll har budskapet hittills varit "mediepolitik - var god dröj". Presstödet är utformat efter förhållanden som gällde på 1970-talet. En särskild reklamskatt fortsätter att snedvrida konkurrensen till tidningarnas nackdel. När tidningstexter blir digitala mångdubblas momsen.

 

Läget är allvarligt. För det som står på spel är inte bara kvalitetsjournalistik och kvalificerad granskning, utan den lokala dagstidningens grundfunktion. Att vara ortens lokala identitet och kulturbärare.

När min mor säger upp sin prenumeration har den svenska pressen förlorat sin kärnläsare. Och det går inte bara att skylla på den digitala utvecklingen eller uteblivna mediepolitiken. Tidningsföretagen har självfallet också ett eget ansvar. Slutar man bry sig om sina viktigaste kunder, bör man inte bli förvånad om de till slut tröttnar.

 

Björn Häger

kulturen@expressen.se

 

Björn Häger är ordförande i Publicistklubben.

 

FOTNOT. I kväll diskuterar Publicistklubben i Stockholm lokaljournalistikens framtid med bland andra kulturminister Alice Bah Kuhnke. DN:s Viktor Barth-Kron leder också en debatt om klickjakten med bland andra Metros Jack Werner.

 

Följ Expressen Kultur på Facebook - där kan du diskutera och kommentera våra artiklar.

Expressen getinglogga
Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag