Tom Wolfe 2016. Foto: BEBETO MATTHEWS / AP TT NYHETSBYRÅNTom Wolfe 2016. Foto: BEBETO MATTHEWS / AP TT NYHETSBYRÅN
Tom Wolfe 2016. Foto: BEBETO MATTHEWS / AP TT NYHETSBYRÅN
Tom Wolfe, 1986. Foto: AP / AP TT NYHETSBYRÅNTom Wolfe, 1986. Foto: AP / AP TT NYHETSBYRÅN
Tom Wolfe, 1986. Foto: AP / AP TT NYHETSBYRÅN

Tom Wolfe höll upp en skrattspegel mot USA

Publicerad

Jens Liljestrand minns den stilbildande legenden Tom Wolfe.

IN MEMORIAM | TOM WOLFE. Med Tom Wolfe (1931-2018) lämnar ännu en amerikansk mästare scenen, ännu en storslagen gestalt ur en gyllene 1930-talsgeneration med namn som Joyce Carol Oates, John Updike, Don DeLillo, Cormac McCarthy, Joan Didion och Thomas Pynchon.

Av alla dessa var Wolfe (möjligen i konkurrens med Hunter S Thompson) den främsta satirikern och samhällskritikern, en av pionjärerna inom 1960-talets new journalism i Truman Capotes fotspår. Med reportageboken ”The electric kool-aid acid test” (1968, ”Trippen” 1970) tog han plats bland sin generations främsta amerikanska prosaister och utvecklade därifrån sin syrliga, detaljrika stil i den rika flora av tidskrifter som under efterkrigstiden utgjorde en viktig litterär plattform i amerikansk litteratur, i titlar som Rolling Stone, Harper's och New York Magazine.

Intressant nog var det först på äldre dagar som han debuterade som romanförfattare. Storsuccén ”The bonfire of the vanities” (1987) – som först gick som följetong i Rolling Stone – om cynism, girighet och rasmotsättningar på Wall Street, filmatiserad med Tom Hanks i huvudrollen, var en briljant sammanfattning av yuppieerans megalomaniska överdåd.

Därefter släppte Wolfe, som ägnade ett enormt researcharbete åt varje roman, ytterligare tre tegelstenar: ”A man in full” (1998, ”En riktig man” 1999) om Atlanta och spänningarna i den nya Södern, ”I am Charlotte Simmons” (2004) om yta, hierarkier och statusjakt på ett fiktivt prestigeuniversitet samt ”Back to blood” (2012) om det kosmopolitiska Miami. Samtliga skrattspeglar, karikatyrer av det postmoderna USA.

Till storms mot identitetspolitik

När jag som frilanskritiker recenserade den sistnämnda i DN var jag starkt kritisk till den reaktionära tonen i Wolfes raljanta utgjutelser. Titelns "Back to blood", var närmast övertydlig: USA var på väg tillbaka till blodet, rasen, den lättkränkta kollektivismen, bort från civilisation, anständighet, professionalism, rationalitet och individualism. Han blev tyvärr en parodi på sig själv i sina förutsägbara och stundom rentav vulgära utfall mot sexuellt frigjordhet, identitetspolitik och politisk korrekthet.

Till slut var kanske retstickan och stilikonen Tom Wolfe mer intressant än författaren (hans två sista romaner floppade och finns inte utgivna på svenska). Prudentligt klädd i vit eller möjligen rökgrå, ofta tredelad kostym, med matchande näsduk och slips och alltid, alltid hatt, var han en dandyfierad bohem som nyfiket släntrade fram genom samtiden, på jakt efter smärtpunkterna, efter hyckleriet, korruptionen, amoraliteten, sveket; ögonblicket där flocken tar över.

Tom Wolfe 2012.Foto: Mark Seliger / Ap / Little, Brown and Company

I själva verket blottlägger hans romaner de sprickor som så småningom skulle vidgas till ohanterliga kulturklyftor, som i "En riktig man", där en förmögen vit företagsägare ser sin värld kollapsa under trycket från rasmotsättningar och senkapitalistiska lånekaruseller.

Det var knappast förvånande att Wolfe var en av de få amerikanska författare som öppet stödde George W. Bush. Vad han tyckte om Donald Trump förefaller oklart; förmodligen smålog han ironiskt åt hela spektaklet. Kanske såg han rentav ett utmärkt material till nästa roman. 

Den hade man ju velat läsa.

 

Jens Liljestrand är biträdande kulturchef på Expressen.

Expressen getinglogga
Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Kulturchef: Karin Olsson. Biträdande kulturchef: Jens Liljestrand. Redaktör för idédebatt och reportage: Ida Ölmedal. Litteraturredaktör: Anna Hellgren. Scen- och ungredaktör: Gunilla Brodrej. Kontakt: fornamn.efternamn@expressen.se. Missa inga artiklar – följ Expressen Kultur på Facebook!

Till Expressens startsida

Mest läst i dag