Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Tjyvsamhället finns i Ramqvists nya roman

TILLBAKA TILL BROTTSPLATSEN. Karolina Ramqvist återvänder till berättelsen om gangsterflickvännen Karin. Foto: Jasmin Storch

Karolina Ramqvists nya roman är den fristående fortsättningen på hyllade "Flickvännen".
Jens Liljestrand ser ett omkullvält dockskåp där samtidens isande vindar tränger in.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

ROMAN

KAROLINA RAMQVIST

Den vita staden

Norstedts, 176 s.

I genombrottsromanen "Flickvännen" lyfte Karolina Ramqvist taket på ett depraverat dockskåp: skrytvillan som den bedagade fotomodellen Karin fått av sin grovt kriminelle pojkvän John. Där gick hon runt och duttade i en sysslolös, meningslös tillvaro, endast uppiggad av droger och porrfilmer, i väntan på att gangstern skulle komma hem från sitt senaste värdetransportrån.

Briljansen i den ganska stillastående "Flickvännen" låg i Ramqvists förmåga att gestalta en tillvaro som genom sin stolta underkastelse utgör en förolämpning mot hela den feministiska normen om kvinnlig frigörelse och självständighet - och att göra det helt utan pekpinnar.

"Den vita staden" ges nu ut som en fristående fortsättning på Karins berättelse, men förhistorien är nästan nödvändig för att förstå dess obarmhärtiga logik. I den förra romanen fanns två orosmoln: graviditet och ensamhet. Karin gömde sina p-piller bakom handfatet och levde i ständig ångest för att John skulle tas ifrån henne.

 

I den nya romanen har mannen försvunnit, och med honom tryggheten, pengarna och kärleken. I gengäld har spädbarnet gjort entré. En ensam, sliten och utfattig bäbismamma försöker hitta en väg ut ur mardrömmen - och ja, den halvårsgamla dottern har av författaren ironiskt (men kanske något sökt) döpts till just Dream. Dockskåpet har välts omkull och vinterns kalla vindar sveper både konkret och metaforiskt genom dess tunna väggar.

Med samma utsökta detaljkänsla som hon i "Flickvännen" skrev om lyx, skönhet och glänsande rostfritt stål, skildrar Ramqvist nu smuts och sjavighet, bröstmjölk, intorkade matrester och bajsklet. Det är tunga bröst, skorv och värkande blåmärken. En tillvaro som i andra sammanhang gullande beskrivs som en "mysig bubbla" blir här en släpande, hasande dimma av symbios med en främmande organism.

 

Sprickan mellan ideal och verklighet syns överallt, som när Karin uttråkat röker medan hon bläddrar i en mammatidning där en lycklig familj äter fullkornsgröt.

Men där "Flickvännen" var ett porträtt, en studie i passivitet snarare än en konventionell roman, är "Den vita staden" mer narrativt driven. I huvudpersonens alltmer desperata kamp för sin överlevnad ger hon sig av, från villaförorten till staden, för att be Johns kumpaner om hjälp.

Med en utsatthet som för tankarna till Cormac McCarthys "Vägen" går Karin med Dream i barnvagnen på de isiga gatorna i en stad där hon tvingas tigga om allmosor. Den som var innanför är plötsligt utanför; en återkommande bild är hur hon ser in genom glasrutor på det bekymmerslösa lyxliv som en gång var hennes. Löftet om skyddsnät och solidaritet i gangsterfamiljen visar sig vara en illusion när prinsessan blir paria.

 

Här breddas berättelsen om patriarkatet till en samtidstypisk kritik av hela tjyvsamhället. Eller som Karin säger: "Det är klart att ingen bryr sig om nån annan egentligen, det är bara ett sätt att ha kvar den här känslan att det vi har är värdefullt, därför att vi har den här gemenskapen, som vi inte har."

Dialogernas osmyckade vardagsspråk har en tendens att färga av sig på den övriga prosan, som ibland känns lite väl konstlös.

Samtidigt är det svårt att se hur det skulle ha kunnat vara annorlunda. "Den vita staden" är en helgjuten, kontrollerad och av undertext vibrerande roman, som cementerar Karolina Ramqvists position som en av Sveriges mest intressanta författare.

 

Följ Expressen Kultur på Facebook - där kan du kommentera våra artiklar.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!