Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Tidningsbubblan är värre än filterbubblan

Dra i gång mediedebatten i Almedalen, Alice Bah Kuhnke! Foto: Pelle T Nilsson
Gunilla Herlitz, här på Jeanette Bonniers begravning. Foto: Sven Lindwall
Ida Ölmedal. Foto: Cornelia Nordström

Mittmedia byter ledning och ser ut att vilja satsa på papperstidningen och kärnläsarna.

Ida Ölmedal lyfter ett varningens finger för tidningsbubblan.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

När politikerna inte levererar i Almedalen, tycks medievärlden ha gjort tradition av att slå till med lite egna nyheter.

Förra året var det Expressens vd Gunilla Herlitz som pratade om att Bonnier ville köpa Aftonbladet. I går fick vi veta att Mittmedias ledning byts ut.

Och i ett internt mejl som branschtidningen Journalisten tagit del av är det tydligt att den nya vd:n, Per Bowallius, vill styra bort från koncernens entydiga satsning på digital lokaljournalistik. I mejlet skriver Bowallius att 91 procent av koncernens intäkter förra året kom från "printrelaterade affärer".

 

Kan sätta exempel

Det ska till en kremlolog att uttyda Mittmedias framtid nu – men det är svårt att låta bli kremlologin när så mycket står på spel. Mittmedia äger 28 lokaltidningar, bland dem Gefle Dagblad, Dala-Demokraten och Sundsvalls tidning.

Man kan tro att den nya inriktningen mot papperstidningsaffären är strategiskt kortsiktig, och känna oro. Eller så kan man tro att den är affärsmässigt korrekt – och känna oro ändå.

I alla fall om man, som jag, tror att den farligaste delen i mediekrisen är den vidgade klassklyftan i tidningsläsning. Risken är att en prioritering av papperstidningen innebär att höja prenumerationspriserna och satsa på sina kärnläsare.

Mittmedia sägs ha en ny vd som talat varmt om gratistidningar. Hårdraget finns ändå risken att man ger upp den kamp som är viktigast: att skapa en ny vana att läsa lokalnyheter hos grupper som övergivit det intresset.

Vad händer om Mittmedia, vars kaxighet på nätet följts med skräckblandad förtjusning av andra mediechefer, sätter ett exempel?

 

Nu kommer dagstidningsbubblan

Man hör ofta bekymrade röster tala om demokratiproblem i den nätbaserade offentligheten. Det finns snart inte en medieanalytiker som inte varnat för "filterbubblan" – att det innehåll vi stöter på i sociala medier skräddarsys efter våra egna och kompisars invanda åsikter och tankebanor.

Själv undrar jag om det inte börjar bli läge att prata om "dagstidningsbubblan".

Kartan över prenumererad lokaljournalistik på papper börjar nämligen se ut såhär: Läsarskaran finns inom allt skarpare gränser – det är de äldre, de mer välutbildade och de med högre inkomster som läser. Trösklarna höjs genom ständigt stigande priser. Och tidningarna anpassar sitt innehåll efter denna grupp kärnläsare – titta exempelvis på hur Sydsvenskan styr sina resurser mot rikare orter.

 

Var är ministern?

Nog finns det vissa likheter med den berömda filterbubblan?

När man väl har funderat en del över den bilden skänker varje sockrig chefredaktörskolumn om att kvalitet minsann kostar en bitter bismak.

Medan prenumerationsbubblan är hård och fast, är filterbubblan trots allt mjuk. Den går att tränga igenom. Gratisläsning på nätet förmår fortfarande att locka alla samhällsgrupper. Om mediekrisen delvis hänger ihop med läskrisen, är det på nätet som mönstret kan brytas.

Temat för kulturdebatten i Almedalen i år är kulturklyftan. Hittills har den handlat mer om livesänd opera än om det akuta demokratibekymmer som lokaltidningsdöden är. Vågar man hoppas på ett utspel från kulturminister Alice Bah Kuhnke om hur vi får medier som vågar försöka nå ut till nyhetsundvikarna snarare än att dra sig tillbaka i den prenumererade bubblan?

 

LÄS MER: Lokaltidningarnas kris öppnar en klassklyfta

 

Följ Expressen Kultur på Facebook - där kan du kommentera våra artiklar.