Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer
Therese Bohman

Knytblusen är en solidaritetsförklaring

Sara Danius bär ofta knytblus. Foto: PATRIK C ÖSTERBERG / IBL BILDBYRÅ / IBL BILDBYRÅ
Kulturminister Alice Bah Kuhnke tog på sig knytblus för att visa sitt stöd med Sara Danius. Foto: JOHANNES BAH KUHNKE / AP TT NYHETSBYRÅN

Therese Bohman skriver om Sara Danius ovanliga känsla för stil.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

MODE | KOMMENTAR. Det råder ingen tvekan om att Sara Danius under sin tid som ständig sekreterare i Svenska Akademien har omgivits av en stjärnglans som är ovanlig. Litteraturvärlden är antagligen det stilmässigt mest hopplösa av kulturella sammanhang, men Danius har lyckats med konststycket att förena stil med innehåll både i sin gärning som litteraturvetare (där tingen ofta stått i centrum – ”Den blå tvålen. Romanen och konsten att göra saker och ting synliga” heter hennes essäsamling från 2013) och på sin post i Akademien. 

Sara Danius på Nobelprisceremonin 2017. Foto: PELLE T NILSSON / STELLA PICTURES PELLE T NILSSON

Sara Danius stilkänsla

Det är också ovanligt med en skrivande person som är genuint intresserad av bilder – något jag (som också är det) ofta känt väcker misstankar om ytlighet i sammanhang där det skrivna ordet står i centrum. Och det är nog fler än jag kommer att minnas Sara Danius tid på sekreterarposten just som en serie starka, stilfulla bilder:

De färgglada, högklackade skorna när hon öppnade dörrarna i Börssalen och meddelade att Svetlana Aleksijevitj tilldelats Nobelpriset i litteratur.

De spektakulära Nobelklänningarna i design av Pär Engsheden, alla inspirerade av litteraturhistorien.

Bilderna från den kaotiska sista tiden i Akademien: kvällen i höstas då Danius pratar med pressen medan Peter Englund håller ett paraply över henne. Bilden från i går, där Sara Danius med högburet huvud, arm i arm med Sara Stridsberg, lämnar Börshuset efter att ha meddelat sin avgång.

Danius och Stridsberg. Foto: JONAS EKSTRÖMER/TT / TT NYHETSBYRÅN

Knytblusen

Och så givetvis de många porträtten av Danius i knytblus – det lite stela plagget som tidigare mest förknippats med sippa östermalmsdamer – som hon gjorde till sitt signaturplagg.

Så ytterst passande att Danius avsked från Akademien nu ackompanjeras av att mängder av kvinnor, både kända och okända, i dag har klätt sig i just knytblus. Mina sociala medier-flöden har dignat av kvinnor (och en och annan man) i #knytblusförsara. Plötsligt blev knytblusen mer än ett plagg: en symbol för orättfärdigheten i att – som New York Times formulerade det i sin rubrik om saken – en man anklagas för sexuella övergrepp, men en kvinna får gå. Och en solidaritetshandling för alla som vägrar gå med på orättvisan i det.  

Man kan givetvis argumentera för att det hela är lättviktigt och att det är typiskt att en kvinna hyllas med ett yttre attribut. Men något som också utmärker Sara Danius är att hon genom att förena den tunga posten som ständig sekreterare med flärdfullhet och ett mått av excentricitet har vunnit folkets kärlek. Det blev uppenbart i dagens uppslutning bakom knytblusen.

Nästa sommar kommer Sara Danius att gästkurera en fotoutställning på Moderna Museet, vilket är kongenialt med hennes bild- och modeintresse. Jag undrar redan vad hon kommer att ha på sig på vernissagen.

 

Therese Bohman är författare och medarbetare på Expressens kultursida. Hennes senaste bok är "Aftonland".

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!