Expressenkritikern Therese Bohman romandebuterar.
Expressenkritikern Therese Bohman romandebuterar.

Therese Bohman: Den drunknade

Publicerad
Uppdaterad
Therese Bohmans debutroman är genomsyrad av sinnliga iakttagelser.
Eva Johansson fångas av stämningen mera än av den mörka intrigen.
En kvalmigt het sommar reser Marina till Skåne för att hälsa på sin syster Stella. Hon hoppas kunna arbeta på sin uppsats i konstvetenskap och kanske försöka komma systern lite närmare. Men den hon kommer nära är i stället Stellas nya man, den betydligt äldre Gabriel. Snart har de inlett en komplicerad relation där skuld, död och en kärlek på gränsen till besatthet utgör de ödesdigra byggstenarna.
Den drunknade är Therese Bohmans debutroman, och den är precis så laddad och mörk som den här korta beskrivningen antyder. Omslaget pryds av Paul Delaroches målning ”La Jeune Martyre” från 1855, där en ung fjättrad kvinna flyter död i vattnet, och också innanför pärmarna är det fullt av referenser till drunknade kvinnor. Långsamt låter Therese Bohman läsaren inse att Gabriel är en farlig man, driven av dunkla och destruktiva begär. Så småningom börjar även Marina ana detta, men det minskar inte hans dragningskraft på henne. Snarare tvärtom. Hennes vilja till underkastelse matchar perfekt hans kontrollbehov.

Att Marina är konststuderande är knappast en slump. Den drunknade är genomsyrad av det visuella, av precist iakttagna detaljer, flimrande ljus, färgskiftningar. Therese Bohmans prosa är över huvud taget ytterst sinnlig. Alla sinnesförnimmelser registreras med närmast besatt exakthet: värme, kyla, hur saker doftar, känns mot huden, smakar. Det är genomgående mycket vackert, mycket stämningsfullt – om än stundtals något entonigt – samtidigt som stilen bidrar till romanens klaustrofobiska atmosfär.
Marinas upptagenhet av det hon ser och tar in med sina sinnen förstärker känslan av att hon förtränger tanken och intellektet. Hon ser intensivt – men ser likväl ingenting.

Inte ens i andra delens sorgtyngda och regndimmiga efteråt, när Marina på senhösten återvänder för att gå igenom Stellas kläder och ägodelar, förmår hon göra sig fri. Som romangestalt är hon egentligen rätt svår att tycka om, eller åtminstone att sympatisera med. Hon är så passiv och känslostyrd att man bara vill ruska om henne, säga åt henne att vakna upp, skärpa sig. Men Therese Bohman lyckas leva sig in i hennes känslovärld och få hennes handlingar och reaktioner att framstå som fullt trovärdiga, för att inte säga ödesbestämda.
Den drunknade är på sitt återhållna och dämpade sätt en stark och obehaglig berättelse. Ändå känns själva intrigen märkligt sekundär för den här romanen. Det är stämningen i den jag kommer att minnas, långt efter att jag har glömt vad den handlade om.

Eva Johansson
kulturen@expressen.se

Eva Johansson är litteraturkritiker på Svenska Dagbladet.
Expressen getinglogga
Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Kulturchef: Karin Olsson. Vik biträdande kulturchef: Ida Ölmedal. Litteraturredaktör: Anna Hellgren. Scen- och ungredaktör: Gunilla Brodrej. Kontakt: fornamn.efternamn@expressen.se. Missa inga artiklar – följ Expressen Kultur på Facebook!

Till Expressens startsida

Mest läst i dag