Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

"SVT behöver Jan Helins kompetens"

Karin Olsson, kulturchef och ställföreträdande ansvarig utgivare på Expressen. Foto: Theo Elias Lundgren
Jan Helin, publisher på Aftonbladet, som nu blir ny programdirektör på SVT.
Poddkamraterna i "Mattsson Helin", Thomas Mattsson (chefredaktör Expressen) och Jan Helin. Foto: Suvad Mrkonjic

Karin Olsson om Jan Helins sorti från Aftonbladet.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

En krigsförklaring av SVT. Så skulle man kunna tolka rekryteringen av Aftonbladets publisher Jan Helin, som blir ny programdirektör för bland annat nyheter, sport, barn och samhälle.

SVT vill säkert skruva upp tempot i sin företagskultur och satsa mer på live, streaming-tv och programinnehåll för mobilen. En mer lämpad än Helin, som lett ett framgångsrikt digitalt mediehus i kvällstidningsgenren, är då svårt att tänka sig. Han kan dessutom vad som "går hem i stugorna", vilket SVT är på ständig och ängslig jakt efter.

 

I bästa fall kommer Helin, som den P1-junkie han också är, använda en gnutta av sin folkliga trovärdighet till att bättra på SVT:s kvot av smalare, intellektuella program. I värsta fall är hans uppdrag bara att i än högre utsträckning konkurrera med de kommersiella sajterna, en utveckling som han själv beklagat i mediepodden "Mattsson Helin", vars framtid nu får anses oviss. Överlever denna oborstade murvelprodukt av två klassiska konkurrenter som företräder var sin politisk färg, om den ena i duon blir opartisk public service-direktör?

 

Själv skulle jag hellre se att den kommande chefredaktören för Aftonbladet ersätter Helin som poddkamrat. Men vill hen det? Robin Govik, tidigare på Aftonbladet och i dag redaktionell affärsutvecklingschef på Mittmedia, är en möjlig efterträdare. Ska vara underbar och älskad av alla, men också tidigare förbundssekreterare i LUF. Går det an på en socialdemokratisk tidning? Och tvärtom, skulle den nuvarande politiska chefredaktören Karin Pettersson kunna ta över, som tidigare har varit kommunikationschef på Socialdemokraterna? Hur nära kan banden mellan partiet och tidningen bli utan att det journalistiska oberoendet ifrågasätts?

 

Ett mer oväntat namn vore Ehsan Fadakar, som gjort raketkarriär som sociala medier-strateg på Aftonbladet. Hans rabulistiska beteende i de medier han förväntas vara expert på talar dock för att hans omdöme ännu inte räcker till chefredaktörsrollen. Jan Scherman, affärsområdeschef för Aftonbladet TV, och tidigare mångårig vd på TV4, kanske också trampar otåligt i kulisserna.

Det är en tämligen välskött jycke som Jan Helin lämnar efter sig, men med en allt ettrigare geting i hasorna. Den nya chefredaktören kan inte vara en bekväm förvaltare om Aftonbladet vill behålla sin position.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!