Karin Olsson, kulturchef och ställföreträdande ansvarig utgivare på Expressen. Foto: Theo Elias LundgrenKarin Olsson, kulturchef och ställföreträdande ansvarig utgivare på Expressen. Foto: Theo Elias Lundgren
Karin Olsson, kulturchef och ställföreträdande ansvarig utgivare på Expressen. Foto: Theo Elias Lundgren
Jan Helin, publisher på Aftonbladet, som nu blir ny programdirektör på SVT.Jan Helin, publisher på Aftonbladet, som nu blir ny programdirektör på SVT.
Jan Helin, publisher på Aftonbladet, som nu blir ny programdirektör på SVT.
Poddkamraterna i "Mattsson Helin", Thomas Mattsson (chefredaktör Expressen) och Jan Helin. Foto: Suvad MrkonjicPoddkamraterna i "Mattsson Helin", Thomas Mattsson (chefredaktör Expressen) och Jan Helin. Foto: Suvad Mrkonjic
Poddkamraterna i "Mattsson Helin", Thomas Mattsson (chefredaktör Expressen) och Jan Helin. Foto: Suvad Mrkonjic

"SVT behöver Jan Helins kompetens"

Publicerad

Karin Olsson om Jan Helins sorti från Aftonbladet.

En krigsförklaring av SVT. Så skulle man kunna tolka rekryteringen av Aftonbladets publisher Jan Helin, som blir ny programdirektör för bland annat nyheter, sport, barn och samhälle.

SVT vill säkert skruva upp tempot i sin företagskultur och satsa mer på live, streaming-tv och programinnehåll för mobilen. En mer lämpad än Helin, som lett ett framgångsrikt digitalt mediehus i kvällstidningsgenren, är då svårt att tänka sig. Han kan dessutom vad som "går hem i stugorna", vilket SVT är på ständig och ängslig jakt efter.

 

I bästa fall kommer Helin, som den P1-junkie han också är, använda en gnutta av sin folkliga trovärdighet till att bättra på SVT:s kvot av smalare, intellektuella program. I värsta fall är hans uppdrag bara att i än högre utsträckning konkurrera med de kommersiella sajterna, en utveckling som han själv beklagat i mediepodden "Mattsson Helin", vars framtid nu får anses oviss. Överlever denna oborstade murvelprodukt av två klassiska konkurrenter som företräder var sin politisk färg, om den ena i duon blir opartisk public service-direktör?

 

Själv skulle jag hellre se att den kommande chefredaktören för Aftonbladet ersätter Helin som poddkamrat. Men vill hen det? Robin Govik, tidigare på Aftonbladet och i dag redaktionell affärsutvecklingschef på Mittmedia, är en möjlig efterträdare. Ska vara underbar och älskad av alla, men också tidigare förbundssekreterare i LUF. Går det an på en socialdemokratisk tidning? Och tvärtom, skulle den nuvarande politiska chefredaktören Karin Pettersson kunna ta över, som tidigare har varit kommunikationschef på Socialdemokraterna? Hur nära kan banden mellan partiet och tidningen bli utan att det journalistiska oberoendet ifrågasätts?

 

Ett mer oväntat namn vore Ehsan Fadakar, som gjort raketkarriär som sociala medier-strateg på Aftonbladet. Hans rabulistiska beteende i de medier han förväntas vara expert på talar dock för att hans omdöme ännu inte räcker till chefredaktörsrollen. Jan Scherman, affärsområdeschef för Aftonbladet TV, och tidigare mångårig vd på TV4, kanske också trampar otåligt i kulisserna.

Det är en tämligen välskött jycke som Jan Helin lämnar efter sig, men med en allt ettrigare geting i hasorna. Den nya chefredaktören kan inte vara en bekväm förvaltare om Aftonbladet vill behålla sin position.

Expressen getinglogga
Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Kulturchef: Karin Olsson. Biträdande kulturchef: Jens Liljestrand. Redaktör för idédebatt och reportage: Ida Ölmedal. Litteraturredaktör: Anna Hellgren. Scen- och ungredaktör: Gunilla Brodrej. Kontakt: fornamn.efternamn@expressen.se. Missa inga artiklar – följ Expressen Kultur på Facebook!

Till Expressens startsida

Mest läst i dag