Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

SVT är farligt nära den antisemitiska fällan

Isobel Hadley-Kamptz.Foto: OLLE SPORRONG
George Soros.Foto: AP / TT / NTB Scanpix

På söndagen annonserade SVT en ny dokumentär om finansmannen George Soros.

Isobel Hadley-Kamptz undrar hur man egentligen tänkte.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

KOMMENTAR. ”Är George Soros hjärnan bakom en global konspiration med syfte att öppna alla gränser?” Den frågan twittrades i går ut från SVT för att locka oss att se en ny dokumentär från Dokument Utifrån. Filmen inleds på samma sätt: ”Kan det vara så att George Soros ligger bakom de senaste årens massmigration, kravaller på gatan i USA och fejkade bombdåd, allt i syfte att undergräva president Trump?”

Och så fortsätter det. Det är välgjort, med klipp ur intervjuer med frågor kring både Soros och verkligheten, och inga invändningar hörs. Tvärtom stryker berättarrösten under genom att till exempel beskriva den våldsamma nazistdemonstrationen i Charlottesville i USA som att ”vitmakt-anhängare drabbade samman med motdemonstranter” och flyktingar benämns konsekvent som ”migranter”, detta ord som föredras av dem som inte vill dra tankarna till att flyktingar faktiskt flyr från något. 

SVT:s beskrivning av George Soros-dokumentären innan den reviderades.Foto: SKÄRMDUMP / SVT

Inledningen tycks också slå fast att bomberna som 2018 skickades till både George Soros och välkända demokrater som Barack Obama och Hillary Clinton var ”fejkade”, vilket de alltså inte var. De var felgjorda så att de inte detonerade, men personen som så småningom greps, en fanatisk Trump-supporter och konspirationsteoretiker, erkände att han skickat dem med syfte att skada. 

De första 20 minuterna av dokumentären är som att titta på något från internets mörkaste antisemitiska, antidemokratiska hörn, med precis lagom seriös ton för att faktiskt framstå som trovärdigt. Och detta sänds på svensk public service-tv. 

Jag tror inte att det var syftet på SVT, de ville väl säkert mest bara 'väcka känslor', som vanligt.

Sedan vänder det, förstås. SVT har alltså inte blivit galna antisemitiska konspiracister, och resten av filmen handlar om att det som påstods under första halvan var fel. Men jag kan ändå inte skaka av mig att jag betraktat extremt välgjord antisemitisk propaganda kablas ut till svenska folket. 

För människor funkar inte så att de under vad som i etermediesammanhang är en evighet kan höra totalt falska påståenden och sen säger nån ”Lurad!” och så fattar man att det som sades först inte var sant. Det kommer ligga kvar som en gnagande känsla, oavsett hur det prydligt emotsägs, och de långsiktiga effekterna blir att fler, inte färre, tror att det nog ändå ligger något i det där om Soros, det där om judarna.

Jag tror inte att det var syftet på SVT, de ville väl säkert mest bara ”väcka känslor”, som vanligt, men det blir resultatet i alla fall. Det är hemskt ledsamt. 

 

Isobel Hadley-Kamptz är författare och medarbetare på Expressens kultursida.

 

 

Alla pedagoger på förskolan var fascister

”After utan work” är Expressen Kulturs spontana program från coronakarantänen.

I det här avsnittet samtalar Daniel Sjölin med dramatikern och författaren Martina Montelius på videolänk, om skådespelare som äter upp vinglas, munnens koppling till anus och om hemska minnen från förskolan.

Förra veckan möttes Daniel Sjölin och författaren Aase Berg. Se det avsnittet nedan.