Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Svensk kulturpolitik har reducerats till vackert pynt

Two Directions av Outi Pieski, Nordiska museet.Foto: Helena Bonnevier
Philip Warkander.Foto: OLLE SPORRONG

Nordiska museet lyfter fram den samiska kulturen genom ett nytt konstverk. 

Philip Warkander ser en snygg entré som döljer en tandlös politik. 

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

KOMMENTAR. Första juli öppnade Nordiska museet en ny, vacker entré mot den tidigare stängda bakgården. Utbyggnaden är ritad av Lone-Pia Bach och Outi Pieski, med samisk bakgrund, har stått för dess konstnärliga utsmyckning. Inspiration till verket, som fått namnet Two Directions, har hon hämtat från en dekorerad sked i älghorn från museets samlingar.

I pressmeddelandet säger museets styresman Sanne Houby-Nielsen att ”Outi Pieskis verk synliggör och bidrar till ytterligare dimensioner och förhållningssätt inom nordiskt kulturarv”. I sitt invigningstal instämde kultur- och demokratiminister Amanda Lind via zoomlänk i vikten av att inkludera och lyfta fram det samiska och sade sig vara särskilt nöjd att detta nu synliggjorts på Nordiska museet. 

Samtidigt har det bara gått ett knappt halvår sedan Sverige senast fick kritik av FN för att vi hittills vägrat att ratificera FN-konventionen ILO 169, formulerad redan 1989, som betonar landrättigheter för urfolk. Om detta politiska dödläge har kulturministern inte velat (eller ens kanske kunnat) uttala sig. 

Synliggörandet av den samiska dimensionen i den nordiska berättelsen väcker dock nya frågor.

”Tanken att samlingar kunde tillhöra folket och borde vara offentliga var alltså från början revolutionär. Det är ingen slump att Louvren, som betraktas som en föregångare i den museala utvecklingen, grundades under franska revolutionen.” Så formuleras museets allmänna syfte i Nordiska museets jubileumsskrift, som gavs ut när museet fyllde hundra år 2007. Att framstående konst, hantverk och design inte ska ingå i privata samlingar utan tillhöra allmänheten är i grunden en demokratifråga. 

Synliggörandet av den samiska dimensionen i den nordiska berättelsen väcker dock nya frågor. Kulturministerns engagemang i samisk konst ter sig frikopplat från den större, existentiella frågan om samernas rättigheter, som hanteras av samma regering som ministern själv ingår i. Kulturpolitiken har reducerats till vackert pynt, en utsmyckad dörr för stockholmarna att besöka på sin djurgårdspromenad. 

 

Philip Warkander är lektor i modevetenskap, författare och medarbetare på Expressens kultursida.