Charlotte Engelkes sjunger, dansar, skriver och regisserar - ofta alltihop i samma föreställning. Foto: Fotograf Ellinor Collin
Charlotte Engelkes sjunger, dansar, skriver och regisserar - ofta alltihop i samma föreställning. Foto: Fotograf Ellinor Collin

Svankvinnan

Publicerad

Charlotte Engelkes får Expressens musikpris Spelmannen 2012.

Charlotte Engelkes är påkläderskan från ensamheten. Hon har tagit sig in på scenerna liksom ur kulisserna. Utan omvägar genom akademierna processar hon mästarna genom sitt personliga performativa filter. När Engelkes var riktigt liten ville hon gifta sig med Chopin. Mycket senare intresserade hon sig för Wagners Lohengrin på grund av den svan han kommer in på. Schuberts Winterreise har hon tacklat med skridskorna på då som Engelkes Holiday on ice. I år har hon dramatiserat ­spökhistorier på Västmanlands teater och spelat sin musikalversion av Strindbergs Fröken Julie på Dramaten där hon spritt språngande naken utstrålar kontroll, humor och ­självdistans.

- Text är egentligen mycket mer naket än naket. Att Julie skulle vara naken kom naturligt. I pjäsen är hon alltid i relation till någon. Jag ville att hon skulle vara en egen människa, ha en egen scen där hon var stark, lite blasé och gå naken i köket.

Charlotte Engelkes började som påklädare på Kungliga operan. Där jobbade hon i sju år och såg samma föreställningar om och om igen. Som liten sökte hon in till operabaletten, elva år och totalt oförberedd. Naturligtvis kom hon inte in. Den egna dansen började hon inte med på allvar förrän hon var 19.

- Som påklädare sniffade jag på dansarnas skor och grät. Det var en sorg jag bearbetade.

Du har tagit vara på den främmande fågel som du är.

- Ja, jag har bearbetat ballerinatraumat i de flesta av mina föreställningar där det ofta finns ett inslag av att jag leker balett. Man är alltid nära sin lilla flicka.

 

I Engelkes verk ligger sårbarheten och komedin nära det som är storstilat och högstämt. I soloföreställningen Miss very wagner brottar hon ner och länkar samman Wagners gudinnor.

- Jag älskar det där, jag skulle helst tala i ack och ve och dock och gärna i en skala, säger hon med en operasångares kärnfulla stämma. Jag förstår inte varifrån jag har fått det där. Kanske mammas skivor. Hon hade bland annat en Frédéric Chopin-skiva med en kvinnlig pianist som var mitt ideal. Det stod att hon var solist. Jag visste inte var det betydde men det ville jag bli och så gifta mig med honom. Dessutom hade vi Mahalia Jackson och Janis Joplin. Sedan köpte jag Sparks. Det var nåt med de stora udda rösterna och de stora känslorna.

Hur hittade du fram till din egen stora röst då?

- Jag var länge rädd för min röst. Jag hade helt enkelt inte tillgång till den och gick till en logoped för att våga höras överhuvud taget. Sedan dess har jag tagit en massa sånglektioner.

Varför blev det Wagner?

- Det var den där Lohengrin, att han kommer in på en svan. Jag ville göra den själv, ingen jäkel skulle få vara med. Jag berördes av att Elsa tror så starkt på sin dröm att Lohengrin verkligen också kommer, i full kropp. Att tanken är skapande.

Wagner hade en överspänd kvinnosyn.

- Jag undrar inte så mycket över vad han håller på med utan går till det som jag känner för själv och där får jag mitt fria spelrum. Jag tar upp hans arketyper. Vem Brünnhilde är i mig.

Skulle du kalla din scenkonst för feministisk?

- Nja, snarare gudomlig. Fast den skildrar ofta självutplånande kvinnor som hörs starkt och tar mycket plats. Typ Brünnhilde.

 

Charlotte Engelkes inleder Wagners 200:e födelsedagsår 2013 med att regissera sin version av Den flygande holländaren i Helsingborg. I denna blir holländaren den aldrig nöjda, köpgalna, sökande och lidande samtidsmänniskan som aldrig kan slå sig till ro. Sedan kommer hon att avsluta året, med sista delen av Nibelungenringen, på Dansens hus i Stockholm. Den heter inte gudaskymning utan All is divine. De två första delarna gästspelar hon på Kungliga operan i februari under rubriken Very Wagnerian night, men när jag tittar i Operans kalendarium hittar jag bara en enda föreställning.

En kväll? Va! Det kan väl ändå inte stämma?

- Jo, så är det i min värld, säger Charlotte med sin tonande sångröst och utan att låta det minsta indignerad och fortsätter med en positiv inställning som inte är kompatibel med undertecknad:

- Jag kan det där huset utan och innan och jag ska göra föreställningen med den fantastiske sångaren och artisten Lindy Larsson som bär Siegfriedrollen, den manliga hjälten i Nibelungenringen. Han kommer, liksom Siegfried och jag, från en helt egen planet.

Vilken planet är det?

- En grymt vacker med guldskog, vatten och drakar där alla talsjunger och helt utan undertext.

Kulturredaktionen
Expressen getinglogga
Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Kulturchef: Karin Olsson. Biträdande kulturchef: Jens Liljestrand. Redaktör för idédebatt och reportage: Ida Ölmedal. Litteraturredaktör: Anna Hellgren. Scen- och ungredaktör: Gunilla Brodrej. Kontakt: fornamn.efternamn@expressen.se. Missa inga artiklar – följ Expressen Kultur på Facebook!

Till Expressens startsida

Mest läst i dag