Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Suverän serieroman blev queermusikal för hela familjen

BLIXTFÖRÄLSKADE. Maja Rung (Alison) och Elin Skarin (Joan) i Fun HomeFoto: SÖREN VILKS
Oskar Norgren, Mira Blommé Stahlhammer och Samuel Falkner i "Fun home".Foto: SÖREN VILKS
Hela ensemblen i "Fun home".Foto: SÖREN VILKS

Alison Bechdel skrev en serieroman om sin uppväxt i en dysfunktionell familj. Gunilla Brodrej ser den som dramatiserad musikal på Stockholms stadsteater.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Mycket film och tv-serier handlar om barn nu. Lysande unga skådespelare gör stora roller. Jag tänker till exempel på "Sameblod" och "Skam". Men ungarna har tagit sig in på vuxenteatern också. Det är i alla fall ovanligt många begåvade barn på teaterscenerna i Stockholm. "The nether" på Dramaten, "Hamlet" på Galeasen och nu musikalen "Fun home" på Stockholms stadsteater. 

LÄS MER: Brodrej om "The nether" på Dramaten

De tre yngsta musikalartisterna i ensemblen på Klarascenen, gör bland annat ett obetalbart nummer i Jackson fives anda, under vilket de leker fram en dråplig reklamfilm på pappas begravningsbyrå. Där arbetar den plågade Bruce Bechdel (sammansatt porträtterad av Fredrik Lycke), pappa till Alison (supertalangen Mira Blommé Stahlhammer). 

Pappa Bruce är förutom begravningsentreprenör, lärare i litteratur samt inredningsfantast, men mest av allt är han bög i smyg. Mamma Helen (spelad med skarp svärta av Birthe Wingren) har dock listat ut hans läggning för länge sedan, men härdar ut. De skaver på varandra och är bara lite förstrött intresserade av sin dotter Alison, som så småningom upptäcker att hon är lesbisk genom en bok hon hittar på collegebiblioteket.

LÄS MER: Brodrej om Riksteaterns "Tjärdalen" 

Den som älskar Alison Bechdels (hon med Bechdeltestet) självbiografiska serieroman som ligger till grund för den här musikalen kan kanske bli lite besviken. Borta är de små betydelsebärande vardagligheterna och litterära lagren. Och, inte minst, Bechdels bilder.

Men om en musikal ska funka på Broadway och, som denna, ta hem fem Tony-awards måste handlingen renodlas och humorn fram. Resultatet är en rätt allmängiltig gestaltning av att komma underfund med sig själv och med sina föräldrar. "Frost"-fans kan gå vidare med denna. Jämförelsen är relevant. Det finns ett medryckande musikaliskt släktskap och upphovskvinnorna Lisa Kron och Jeanine Tesori bjuder på flera underhållande showstoppers: Lilla Alisons platonska kärleksförklaring till en fullvuxen butch, college-Alisons kärleksförklaring till Joan och hela ensemblens opåkallade regnrocksnummer.

Berättelsen rör sig på tre plan samtidigt: Barnet Alison, collegestudenten (Maja Rung, hög på hormoner) och den vuxna serietecknaren (Frida Modén Treichl, klädsamt distanserad vid sin pulpet ). Det enda som är fel med ensemblen är ( i vissa fall) deras hår. Och det är ju inte deras fel utan perukavdelningens.

Jag letar efter regissören Carolina Frändes avtryck i denna föreställning där den inbyggda kompositionen samt närvaron av så många upprymda barn lite grand dikterar villkoren. Kanske bryter hon igenom när Elin Skarins frimodiga flata Joan klär av sig helt naken. En fin påminnelse om att den här berättelsen i sin ursprungliga form faktiskt har mer med "Girls" än med "Frost" att göra.

Musikal

Fun home

Efter Alison Bechdels serieroman

Manus och sångtexter Lisa Kron

Musik Jeanine Tesori

Översättning Ulricha Johnson

Regi Carolina Frände

Kulturhuset Stadsteatern

Speltid 1.45 t.

Gunilla Brodrej är kritiker och scenredaktör på Expressens kultursida.