Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Superhjälteskildring i uppdaterad kostym

MODIG. Karl Modigs bok förenar diskbänksrealism med eskapism.
"Superkrafter på gott och ont".
Klassikern.Foto: Warner Bros. / AP PA

Hanna Höglund läser om superhjältar som jagar nynazister i Karl Modigs "Superkrafter på gott och ont".

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

ROMAN

KARL MODIG

Superkrafter på gott och ont

Gilla böcker

Ålder 12+

Samtiden gör sig påmind i Karl Modigs debut "Superkrafter på gott och ont". Oscar och Klara får skit för att de lämnar sina sista slantar till den romska tiggaren utanför närbutiken och svär åt högerextrema illdåd på löpsedlarna.

Men de två tonåringarna från Stockholmsförorten Spånga har också fått superkrafter efter ett blixtnedslag och börjar använda dem mot nynazisterna som härjar i Stockholms västra förorter. Efterhand anar man att de snubblat rakt in en nazistisk samhällskonspiration.

Detta är huvudhandlingen i en bok som förenar diskbänksrealism med eskapism. Och även om titeln är lite fånigt övertydlig och språket mer funktionellt än konstnärligt utmanande är berättelsen om superhjältarna Oscar och Klara svår att släppa.

Strandberg och Bergmark Elfgrens Cirkeln-trilogi är den uppenbara litterära referensen, det antyds till och med att Klara läser den.

Övernaturliga krafter

Precis som i Engelsfors är skillnaderna mellan folk i Spånga stora. Klara som är uppväxt i ett missbrukarhem i förortens sunkigare delar upplever hela tiden en värld av gränser, av åtskillnader. Oscar, uppväxt i trygg kärnfamilj, är blind för det.

Och det är i porträttet av Klara som berättelsen stöter på sina största problem men också största förtjänster. Som oskulden Oscars beskyddare och sexuella förlösare är hon farligt nära att bli en orealistisk drömtjej.

Det fina är att Modigs dubbla berättarperspektiv låter läsaren upptäcka andra sidor också. Det är hos Klara som de moraliska konsekvenserna av att ha övernaturliga krafter blir som allra tydligast.

Hur långt kan och får man gå när man plötsligt har förmågan att döda människor bara genom viljekraft? Det är dilemman som skildrats en miljon gånger förr i superhjältelitteraturen. Men som här får en uppdaterad vardagskostym, bortom färgglada tajts, mantlar och masker.

Samtiden behöver fler sådana skildringar.

 

Följ Expressen Litteratur och Kultur på Facebook - där kan du kommentera våra texter.