Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Stockholms dolda linjer i Didas raplåt

Tunnelbanan förenar rappare... Foto: Lisa Mattisson
Michel Dida på Youtube.
... Och många andra. Foto: Michaela Hasanovic
Jan Gradvall. Foto: Jack Mikrut

Jan Gradvall lyssnar på "Höru mej Bae", segregerad tunnelbanemusik av Michel Dida.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Det är sensommarens bästa och mest omtalade låt, ”Höru mej Bae”. Rapparen Michel Dida har problem med mobilmottagningen – ”jag åker i tunneln just nu” – samtidigt som han gång på gång frågar om hans baby kan höra honom.

”Hey, höru mej, Bae? Hallå! Höru mej Bae?”

Det är hela låten.

Överallt hör man just nu hur folk upprepar den frasen och lägger ut egna varianter på Instagram.

 

Det tar några lyssningar innan jag förstår vad Michel Dida rappar om i raderna därefter: "Hey, höru mej Bae? Blåa med mej, gröna och röda mej, mina bröder med mej, hela söder om Söder med mej”.

Vad menar han? Vilka är de blåa, gröna och röda?

Sedan trillar polletten ned. Det är Stockholms tunnelbanelinjer.

Röda linjen. Gröna linjen. Blå linjen. Det är längs dem som Michel Dida och andra rappare bor och verkar.

 

En observation som säger samma som sak som nyblivne norske Dramatenchefen Eirik Stubø noterar i en intervju i senaste Fokus.

– Jag har jobbat i många städer i Europa. Det som slår mig här i Stockholm är att staden framstår som ovanligt segregerad. Jag möter bara vita människor när jag går runt i innerstaden.

 

Följ Expressen Kultur på Facebook - där kan du kommentera våra artiklar.

Och här finns låten på Youtube.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!