Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Sparkade regissören satte lösnäsor på Trump och Putin

Johan Schinkler som Varlaam, Matilda Paulsson som En värdshusvärdinna och Conny Thimander som Missail.Foto: Mats Bäcker
Conny Thimander som Den svagsinte, samt barnkör.Foto: Mats Bäcker
Tomas Lind som Sjujskij och Clive Bayley som Boris Godunov Foto: Mats Bäcker
Mats Persson som Tjelakalov, Tomas Lind som Sjujskij och Joachim Bäckström som Grigorij (Den falske Dmitrij).Foto: Mats Bäcker
Foto: Mats Bäcker

Peter Konwitschny presenterar en helt ny läsart av den ryska operan "Boris Godunov".

Lars Sjöberg ser en imponerande ensemble i en överaktualiserad föreställning.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

RECENSION | OPERA. Med en veckas mellanrum sjösätter Göteborgsoperan respektive Kungliga Operan den ryska operakonstens båda flaggskepp framför andra – Musorgskijs "Boris Godunov" respektive Tjajkovskijs "Eugen Onegin". Och båda till texter av Alexander Pusjkin. Han måtte känna sig posthumt hedrad av att fyrtio år efter sin död ha befordrats till storartad operalibrettist.

 

LÄS MER – Lars Sjöberg om Göteborgsoperans förra uppsättning av Boris Godunov

 

Krönikespelet om tsar Boris uppgång och fall i Musorgskijs tonsättning finns i två versioner. Göteborgsoperans gästande regissör Peter Konwitschnytvå dagar före premiären utslängd med huvudet före för dåligt uppförande – har valt ”Ur-Boris” från 1869 såsom varande djärvare. Ursäkta, men är det som var djärvast 1869 med säkerhet bäst 2018? Jag saknar den tillagda ”Polen-akten” i version nr 2 med den skumma furstinnan och hennes ännu skummare präst. Och ännu mer finalen med folkupplopp, lynchningar och ”slava!-rop” till inkommande tsar. Vad blev det av honom förresten, munknovisen Grisha, falskeligen den  – kanske! – mördade tsarevitj Dmitrij? I 1869 års original försvinner han bara ut i natten på väg mot polska gränsen för att icke mer dyka upp på scenen.

Låtsasknull och hoppborgar

Det skulle alltså inte varit lätt att följa med i Göteborgsoperans svängar ens i en mer traditionell läsart och inscenering. Tyvärr har Konwitschny dessutom sagt sig hitta en ny berättelse. Inget ont om nya läsarter, men de skall helst bottna eller flyta och inte – som här – plaska på måfå. Mycket doftar nattstånden tysk regiteater, där 1600-talet måste överaktualiseras via modern rekvisita med kasperdockor, låtsasknull,  hoppborgar och Power Point-presentationer. Vad var det hon sjöng, Hedvig med långa näsan – ”Som om jag inte skulle kunna så enkla saker, jag bara frågar! Kom och skriv mig det på näsan, den som vågar!” Här är det nässkrift på längden och tvären för att vi inte skall missa sidoblickarna på Putin och Trump om än i lösnäsor.

Kören är briljant

Det hindrar nu inte att Göteborgsoperan kavar sig fram genom alla dumma gags med lysande prestationer som stannar länge i minnet. Främst av Clive Bayley, Boris själv, värd en inramning som bättre skulle lyfta fram rollens inre konflikter. Elegante Tomas Lind som furst Sjujskij känns farlig som en sparkad Trumpadvokat. Kören är briljant, även när den måste uppträda iförd guldlamé och Vassilijkatedralen förvandlats till snabbköp. Pjäsens stackars ”jurod”, den vise dåren, paltar runt med kundvagn och belönas trots sin aura av helighet med nackskott. Dirigenten Leo Hussain favoriserar på gott och ont en litet prydligare orkesterklang än vi vant oss vid hos mera råbarkade sällar som till exempel Valerij Gergiev

Men nej, jag vill ändå inte se en opera av den här kalibern förlöjligad på det här sättet.

 

Opera

Boris Godunov

Av Modest Musorgskij

Libretto efter Alexander Pusjkin

Dirigent Leo Hussain

Regi Peter Konwitschny

Assisterande regissör Annika Nitsch

Scenograf och kostymdesigner

Timo Dentler Okarina Peter

Ljusdesigner Olaf Lundt

Göteborgsoperan

Speltid 2.10 t.

 

Lars Sjöberg är kritiker på Expressens Kultursida. 

Läs fler texter här.