Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Sök, så ska du finna den politiska konsten!

Ur "Att bli europé" av Meriç Algün Ringborg.
Foto: Moderna museet
Kvällspostens krönikör Sara Berg.
Foto: Lasse Svensson

Sara Berg undrar var den unga, politiska konsten finns.

Asrin Haidari tycker att hela resonemanget bygger på okunskap.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

"Vågar ingen göra politisk konst längre?", frågar sig Sara Berg (Kvällsposten 23/5) och menar att samtidskonsten i dag inte vill säga något. Slentrianmässigt föreslår hon att det kanske beror på att samhällsklimatet präglas av censur som lägger ett lock på skapandet av konst med politisk udd. Det är synd att Berg letar i fel vatten. På flera av landets mindre konstinstitutioner återfinns ett uppkopplat konstprogram som belyser och förutspår några av tidens mest brännande frågor.

Titta på det tvååriga research- och utställningsprogrammet "Homeworks" på Konsthall C i Hökarängen, som genom konstnärskap utforskat hemmets politik, nu senast med "Expansions of Homecraft", med fokus på hemslöjden och frågor om "sann" nationell identitet. Gävle Konstcentrums presentation av ryska kollektivet Chto Delat i höstas gav kanske samtidens vassaste bild av vad ett auktoritärt samhälle gör med individen och kollektivet.


LÄS MER: Vågar ingen göra politisk konst längre?

Politisk konst måste inte provocera

Berg efterfrågar konstnärer som tar upp erfarenheter av migration. Det finns otaliga exempel. Ett av dem är Meriç Algün Ringborg som i utställningen "Att bli europé"på Moderna museet har delat med sig av den byråkratiska process som till slut gett henne ett medborgarskap. Just nu visas "The Opposite of Voice-Over" av Bouchra Khalili på Färgfabriken. I verket "The Mapping Journey"har Khalili konstruerat en ny kartografi där flyktingar tecknar sina vägar genom öken och hav. Sedan flera år huserar "The Silent University", initierat av konstnären Ahmet Ögüt, på Tensta konsthall. Kunskapsplattformen är ett pågående konstverk som görs av och för asylsökande och flyktingar som inte har möjlighet att utöva sitt yrkeskunnande i Sverige.

Att vara "politisk" är inte detsamma som att provocera. Berg exemplifierar med konst som präglas av populism och skandaler. Men den är sällan särskilt intressant eller nyskapande. Bristen på initierade röster och spelrum i medier gör tyvärr just att de konstnärligt och politiskt verkligt relevanta exemplen ofta hamnar under radarn.

Att som Sara Berg påstå att det engagerade inte existerar kan endast bygga på okunskap.


Följ Expressen Kultur på Facebook. Där kan du kommentera våra texter.


Asrin Haidari

Kulturen@expressen.se

Asrin Haidari är skribent och kommunikatör på Tensta konsthall.