Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Smärtsamt att erövra den manliga bastionen

Suzanne Osten i förgrunden. Foto: Emmalisa Pauly.
Ada Berger Foto: Emmalisa Pauly
Foto: MIRIAM PREIS

Både kvinnor och män bör befrias från klichébilder, 

Sara Berg lyssnar på ett teatersamtal om den kvinnliga blicken.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

KOMMENTAR | TEATERSAMTAL. Malmö stadsteaters chef Kitte Wagner har bjudit in regissörerna Suzanne Osten och Ada Berger till ett teatersamtal om den kvinnliga blicken, men samtalet handlar om mer än bara en blick. Det handlar om hur svårt det är att vara en kvinna i maktposition, om äldre manliga skådespelare som är lätta att samarbeta med tills man säger nej och om bristen på kvinnliga förebilder.

Osten hade inga kvinnor att fråga om råd. När Berger i dag ställer sig på scenen, förvandlas hon till ett neutrum. Medan manliga regissörer fylls med potens inför sina skådespelare, känner hon själv att all sexuell laddning sugs ur henne. Det inte hennes blick som bestämmer, det är alla andras blickar på henne.

Sexistiska kökschefen

Att erövra en traditionellt manlig position är inte smärtfritt. I dokumentärfilmen ”The heat: a kitchen (r)evolution”, berättar en kvinnlig kock om hur negativt hon påverkades av bristen på andra kvinnor i restaurangköket. Efter att ha fostrats i den destruktiva, manliga miljön, var hon så indoktrinerad att hon själv blev den sexistiska kökschefen.

Hur kan man veta att ens blick verkligen är ens egen eller om man har ärvt den av en man? Regissörerna är överens om att både kvinnor och män bör befrias från klichébilder, men inte om hur det ska gå till.

Putande bröst

I den Berger-regisserade ”Farliga förbindelser” har skådespelarna strumpeband och putande bröst. Osten undrar om de är ett effektivt grepp för att belysa könsstereotyper, eller om det bara är könsstereotypt. Berger menar att hon ville undersöka kontrasten mellan det förutsägbara i kostymen och det oförutsägbara i karaktären.

Det är tydligt att det inte finns bara en kvinnlig blick, utan många. Det är mindre tydligt huruvida någon av dessa egentligen är en nedärvd manlig blick.

Medberoende

Mycket lite tid ägnas åt den avstängde Dramaten-skådespelaren, men trion är överens om att det har varit en medberoendesituation. Kanske borde han till och med ha fått gå ännu tidigare.

Det är nog lika bra, för – som Wagner säger – alltför ofta kretsar diskussionen kring den som kränker och inte om den som blir kränkt.

 

SAMTAL

Ett teatersamtal om den kvinnliga blicken inom scenkonsten

Medverkande Suzanne Osten och Ada Berger, regissörer

Moderator Kitte Wagner, teaterchef

Hipp, Malmö stadsteater

 

Sara Berg är kritiker på Expressen Kultur.

I tv-spelaren ovan visas ett avsnitt av Kultur-Expressen där Lina Thomsgård intervjuas. Programledare. Jens Liljestrand.