Skulle hellre äta en manet än möta apan

Den dansande makakeapan illustrerar människolivets betingelser lite för bra.
Foto: Pierre Huyghe

Det lär pågå en diskussion i vegan- och djurrättskretsar om huruvida maneter är att betrakta som djur eller om de egentligen befinner sig närmare växtriket. I biologisk mening är de naturligtvis djur, nässeldjur närmare bestämt, men man kan ju förstå frågeställningen. De verkar inte bara intellektuellt utan även rent kognitivt rätt begränsade.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Mark Leckeys kylskåp till exempel, verkar mycket mer levande. Det är av en så kallat smart modell som håller reda på sitt innehåll och dessa statusuppdateringar förmedlar konstnären en röst påverkad av det köldmedium han andats in.

"GreenScreenRefrigeratorAction" är ett av verken på "Livet självt", Moderna museets stora utställning den här säsongen. Ett 40-tal konstnärer är representerade och alla rör kring frågorna om var gränsen för livet börjar och slutar. På väldigt olika sätt, skall sägas. De sakligt svartvita fotona av växter från Karl Blossfeldts bok "Konstens urformer" (1929) har inte jättemycket gemensamt med Rachel Roses filminstallation om kryoteknik, robotforskning och uttråkade djur på zoo.

Kopplingarna finns, men det är inte en någon rak historik som gestaltas.

Det finns något skrämmande i gränslandet mellan liv och död, i det konstgjorda. I Sverige, vintern 2016 är det dessutom svårt att inte börja tänka på vittnesmålen om KI-kirurgen Macchiarinis experiment med luftstrupar i plast. Om utställningens kuratorer brytt sig mindre om gestaltning hade det ställt upp en monitor som visade SVT:s dokumentär om den megalomane mytomanen Macchiarini.

Nu är det i stället en välbyggd utställning som fungerar på flera nivåer, från det omedelbart visuellt fascinerande till de filosofiska bråddjupen. Pierre Huyghes film där en makakapa i peruk och mask från japansk no-teater rör sig långsamt och lite för mänskligt i ett restaurangkök sänder rysningar gott och väl ett dygn efter att man sett den.

Jag skulle mycket hellre äta manet än att möta den här apan i verkligheten.

FAKTA

KONST

Livet självt

Moderna museet, Stockholm Till 8/5