Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Skräckmästaren som var fantasyns fader

LIVETS VAL. Triptyken "Höskrindan" (ca 1500) visar några av de val också dagens människor måste underkasta sig på livets väg. Bilden är beskuren.
Hela triptyken.
Visioner.
Detalj.
Triptyken "Lustarnas trädgård" sägs visa Edens lustgård, lustarnas trädgård (enligt vissa en symbol för syndafallet) och helvetet.

Få konstnärer födda på 1400-talet är lika närvarande i vår tid som Hieronymus Bosch.

Nils Forsberg ser en unik utställning i mardrömsmålarens holländska hemstad.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

KONST

HIERONYMUS BOSCH
Visions of a genius

Het Noordbrabants museum, 's-Hertogenbosch

Till 8/5

Harry Bosch är en helvetesvandrare i änglarnas stad. Hans Los Angeles är en räcka ritualmord, han har gjort två vändor i Vietnam och som polis sett saker som ingen ska behöva se.

Han står alltid med en fot i den amerikanska mardrömmen, men i "Mörkare än natten" tycks gränserna rämna. Spåren pekar plötsligt mot Bosch själv, via ledtrådar hämtade från den nederländske målare som Harry Bosch är döpt efter.

Michael Connellys neonoir-deckare är bara ett exempel på hur levande Hieronymus Boschs konst fortfarande är. Vår idé om medeltidens världsbild är lika delar Dante och Bosch. Hans helvetesvisioner föregriper och utgör modell för stora delar av dagens fantasy. Surrealisterna älskade honom.

Kulturellt bakvatten

Hieronymus Bosch föddes som Jeroen van Aken runt 1450 i nederländska 's-Hertogenbosch, i en familj som i flera generationer varit konstnärer. Staden var som centrum för ullhandeln välmående, Sint-Janskathedraal som började byggas på 1200-talet är ett gotiskt mästerverk och en av Hollands största kyrkor. Men kulturellt var regionen ett bakvatten jämfört med Antwerpen eller Brygge, och konstnär var vid den här tiden ett hantverksyrke med rätt låg status.

Hieronymus Bosch hade inte för avsikt att acceptera detta öde. Han lyckades göra både karriär och klassresa. Han gifte sig fint, flyttade till en bättre del av stadens marknadstorg och upptogs i ordenssällskap som hans släkt aldrig varit i närheten av.

Från hantverk till konst

Hieronymus Bosch förkroppsligar steget från anonym medeltida hantverkare till renässanskonstnär med (artist)namn - han är en av de första att signera sina verk och medveten om sin originalitet: "Fattig är den som bara tar efter andra och inte uppfinner själv", står det på en skiss av en mystisk skog (bosch) som kan ses som ett självporträtt.

När 500-årsminnet av Boschs död 1516 nu högtidlighålls i staden där han levde och verkade hela sitt liv är det en stor händelse. Man har lyckats låna in 17 av de 24 målningar som man vet är av Boschs hand. Aldrig tidigare har konstnärskapet visats upp så här.

De mardrömslika hybridmonstren i "Den yttersta domen" har släktingar i marginalen på helgonbilderna, passionsmålningarna inbjuder till identifikation med den lidande Kristus, men också den hånande hopen som består av individer. Det goda och det onda finns sida vid sida, liksom det gudomliga och groteska. Valen som måste göras på livets väg som den framställs i målningar som "Höskrindan" och "Vandringsmannen" är våra.

Lite som Makode Linde

Till skillnad från den avklarnat geometriska renässanskonsten söder om Alperna är Boschs bildvärld en process där saker läggs till i stället för att dras ifrån (ungefär som Makode Linde gör i dag, medan hans identitetspolitiska kritiker hellre ser reduktion, renhet och en tydlig tanke).

I Hieronymus Boschs konst och dess valsituationer anas fröet till det som blev reformationens mer individuella relation till Gud, och därmed till den moderna människans existentiella ensamhet.

Däri ligger en del av lockelsen med hans konst, vid sidan av det myller av figurer och symboler som ropar efter dechiffrering. Men till skillnad från i populärkulturens deckare finns inget facit, bara möjligheter och konsekvenser, alla lockande på sitt sätt.

Vi blir aldrig färdiga. Det enda som är säkert i Boschs konst är att djävulen alltid finns med.

Åtminstone i detaljerna.

 

Följ Expressen Kultur på Facebook - där kan du kommentera våra artiklar.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!