Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Selmas spökhistoria är brännande aktuell

Jakob Hultcrantz Hansson i rollen som David Holm.
Foto: Håkan Larsson
Josef Säterhagen i rollen som Körkarlen.
Foto: Håkan Larsson
Margareta Sörenson är kritiker på Expressens kultursida.
Foto: EXPRESSEN / MIKAEL SJÖBERG

Västanå teater välkomnar publiken med Selma Lagerlöfs ”Körkarlen”.

Margareta Sörenson ser en allvarsam, men varmhjärtad musikteater.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

RECENSION. Det brukar spraka och gnistra om kostymerna hos Västanå teater. Det brukar kännas som att gå på fest att se brokigheten blomma. Men denna gång är det grått. Musgrått som en pandemirapport, grått som damm och smuts i ett fattighus, grått som det falnande hoppet hos de som försöker bekämpa missburk, våld, smitta och självförakt.

Men konceptet med stiliserad musik- och dansteater är detsamma och kärleken till Selma Lagerlöfs humanism, tolerans och känsla för skrönor bär Leif Stinnerboms dramatisering och regi av ”Körkarlen”. Det är till och med så att det bokstavligen musikburna berättandet med Magnus Stinnerboms samtida folklore-komposition för stråkar, trumma och orgel lyfter och ger ny frasering åt den ganska tradigt berättade korta romanen ”Körkarlen”. Stinnerbommarna borstar av sentimentaliteten och tolkar den som känslighet och engagemang. 

Nadja Mirmiran i rollen som Syster Edit.
Foto: Håkan Larsson
David Holm, spelad av Jakob Hultcrantz Hansson och Körkarlen, Josef Säterhagen.
Foto: MATTIAS BLOMQVIST

Det förblir obegripligt varför den unga slumsystern Edit blir förälskad i den våldsamme slusken David Holm och försöker rädda honom. Lika lite går det att förklara varför kvinnor tror sig kunna frälsa brutala missbrukare än i dag. Eftersom Västanå löper linan ut och gör allt till ett spel för människofigurer som spelpjäser på ett bräde behöver man heller inte ha en psykologisk manual till reds. Kärlek går inte att förklara, den bara finns. 

På Selmas tid fanns inget skyddat boende för David Holms arma hustru och de tre barnen, det fanns inget vaccin heller mot den smittsamma tuberkulosen; Västanå avstår från att understryka aktualiteten, men vi vet ju så väl, där vi sitter, 50 personer glest utplacerade i den stora ladans varma famn.

På Selmas tid fanns inget skyddat boende för David Holms arma hustru och de tre barnen.

Grått och stramt, alltså, när inte högt upp under taket ett klockspel öppnas, ett sådant som tyska rådhus brukar ståta med. Där står döden med sin lie och räknar klockslagen, det är nyårsnatt och sanningens minut närmar sig för David Holm. Klockspelet är pärleporten och yttersta domen i ett; därunder gråa hus och den vingliga kärran, farkosten där Körkarlen, Josef Säterhagen, tronar. Därnere virvlar svartklädda dödsvarelser, fattigfolk och barnhemsbarn kring stommen av aktörer, Jakob Hultcrantz Hansson som David Holm, Hanna Kulle som hans hustru och Nadja Mirimiran som Syster Edit, den döende slumsystern. David Holms ande, som Körkarlen lyfter ur hans av fylleslag döda kropp, dansas av Håkon Håvelsrud Odden - vig, seg och ständigt närvarande, som bandet mellan ont och gott inom David Holm. 

Inspirationen från Dickens ”En julsaga” är påtaglig i ”Körkarlen”, men Stinnerbom gör den mer antydd och som en bild av en inre kamp. Några speltrick från kinesisk jinju (pekingopera) visar sin effektivitet: springande entréer som gör ett varv över scen höjer trycket och skapar dramatisk väntan inför nästa scen. Teater på västanå-ska, allvarsam denna gång, men varmhjärtad musikteater framdansad till alla som vill öppna sina hjärtan. 


TEATER

KÖRKARLEN
av Selma Lagerlöf

Manus och regi: Leif Stinnerbom.
Originalmusik komponeras av Magnus Stinnerbom 

Kostym: Inger Hallström Stinnerbom
Västanå teater, Rottneros


Margareta Sörenson är kritiker på Expressens kultursida.



Lyssna på ”Två män i en podd”

https://embed.radioplay.io/?id=85979&country_iso=se

En sökande podd från Expressen Kultur – om manlighet, kärlek och ensamhet. Med radiostjärnan Eric Schüldt och Daniel Sjölin, författare och tv-profil.