KAN ALLT. Ensemblen behärskar tillsammans parkour, skådespeleri, dans och sång. Foto: Petra HellbergKAN ALLT. Ensemblen behärskar tillsammans parkour, skådespeleri, dans och sång. Foto: Petra Hellberg
KAN ALLT. Ensemblen behärskar tillsammans parkour, skådespeleri, dans och sång. Foto: Petra Hellberg
Charlotte Engelkes. Foto: Ellinor CollinCharlotte Engelkes. Foto: Ellinor Collin
Charlotte Engelkes. Foto: Ellinor Collin
Richard Wagner.Richard Wagner.
Richard Wagner.

Scenguld när Wagner besöker Skärholmen

Publicerad

Gunilla Brodrej ser Charlotte Engelkes underbara sätt att introducera Wagner för barn på Stockholms stadsteater i Skärholmen.

Man kan känna pirret redan när mörkret sänker sig i salongen och ljuset spelar i draperiets folieremsor och det berömda Rhenackordet kvillrar i bakgrunden.

Naturligtvis finns det alla möjligheter till haveri om man tänker spela upp Wagners opera "Rhenguldet" på 45 minuter för ett gäng femåringar. Men om det busas och gråts i foajén så är det som bortblåst inne i salongen. Man behöver inte kunna ett dugg om Wagner för att påverkas av musiken. Det är bara att titta på de små femåriga ryggarna i bänkraden framför som liksom blir krumma av spänning när ljuset släcks och förspelet börjar ljuda, en hybrid mellan Wagner och elektronikakompositören Willi Bopp.

Men det stannar inte vid musiken. Här leks, sjungs, hoppas och trixas essensen ur "Rhenguldet" fram med musik- och scenkonstnären Ida Lod, parkouristen Måns Rudfeldt, skådespelaren Jonas Nilsson och den sjungande skådisdansaren Lindy Larsson. Alla lyckosamt rekryterade och regisserade av Charlotte Engelkes. Och de byter roller som skor.

De guldiga Rhendöttrarna rullar in på magen och tråder en komisk dans. Mime är en obetalbar rumpnisse i tjockdräkt som får barnen att kikna av skratt. Jättarna Fasolt och Fafner bjuder på igenkänning när lillebror är den storväxte krävande gökungen och storebror det klenare, oändligt tålmodiga syskonet.

Engelkes vänder åter till Wagner

Det är långt ifrån första gången som Engelkes, påkläderskan som blev dansare som blev performanceartist, dekonstruerar Wagner. Hon återvänder ständigt till honom som ett djur på savannen kommer till floden för att dricka ("Flygande holländare", "All is divine", "Miss very Wagner" och så vidare). Men det här är första gången som hon riktar sig till barn. Och det var på tiden. Det är förskräckande ont om scenkonstnärer som har kunskap eller fantasi nog att använda sig av den största musikdramatiska musiken för den minsta publiken.

I början är det ingen hejd på infallen och de medverkande tycks liksom sömlöst behärska allt, akrobatik, sång, dans, cirkus. Lite känns det som att föreställningen tappar fart mot slutet. Men å andra sidan vidtar kroppsmålning och papperspyssel som kanske inspirerar femåringarna att fortsätta med därhemma eller på förskolan.

Det mesta är strålande, men på ett ställe påpekas det förnumstigt att opera är bättre än Youtube. Stryk det. I stunden känner publiken så ändå när den fnissande sugs in i Wagners förtrollade värld.

 

Följ Expressen Kultur på Facebook - där kan du kommentera våra artiklar.

Kulturredaktionen
Expressen getinglogga
Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Kulturchef: Karin Olsson. Biträdande kulturchef: Jens Liljestrand. Redaktör för idédebatt och reportage: Ida Ölmedal. Litteraturredaktör: Anna Hellgren. Scen- och ungredaktör: Gunilla Brodrej. Kontakt: fornamn.efternamn@expressen.se. Missa inga artiklar – följ Expressen Kultur på Facebook!

Till Expressens startsida

Mest läst i dag