Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Vem är rädd för Lena Olin

Lena Olin (Martha) tar en svängom med Henrik Norlén (Nick). Foto: BENGT WANSELIUS.
Martha och George. Lena Olin och Peter Andersson. Foto: BENGT WANSELIUS
Ensemblen i "Vem är rädd för Virginia Woolf". Foto: BENGT WANSELIUS.

Det går en susning genom publiken när Lena Olin och Peter Andersson gör entré.

Maria Edström ser Tommy Berggren öppna Edward Albees pjäs mot något nytt.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

TEATER | RECENSION. 31 år gammal debuterar Edward Albee med ”Zoo Story” ett absurt kammarspel om två mäns möte på en bänk. Pjäsen, en av mina favoriter, hade premiär i Berlin efter att ha refuserats i New York. De två männens skruvade relationsspel i ”Zoo Story” förebådade nästan äktenskapet mellan George och Martha i Albees stora genombrott 1962 ”Vem är rädd för Virginia Woolf” – men nu i en helaftonspjäs med stora maffiga roller i en värld av drinkar, akademiker, sarkasm och livslögner, som gjord för såväl stjärnregissörer som stjärnskådespelare.

Burton och Taylor

Ett slags ”starstruckness” har förföljt pjäsen, alltsedan Richard Burtons och Elisabeth Taylors legendariska tolkningar. När Tommy Berggren – som själv en gång i tiden spelade mannen i det unga par som kommer på efterfest hos George och Martha i Ingmar Bergmans Europa-premiäruppsättning – nu sätter upp pjäsen så har han Lena Olin, världsberömd filmstjärna i rollen som Martha.

Och när Peter Anderssons George och Olins Martha genom ett stort fönsterparti syns komma gående genom trädgården in i sitt vardagsrum går en susning genom publiken. Själv påminns jag om ett Broadway-besök på 1990-talet; där stod de på scenen, Gene Hackman och Richard Dreyfuss – den känslan.

Lena Olin är naturlig

Men när Martha och George kommer in i sitt, till en början nersläckta hem, så försvinner den känslan. Lena Olin har en väldigt reko, naturlig och sympatisk utstrålning och hon gör sin Martha på ett vis likadan. Olins fränhet är frimodig, gatusmart och liksom rätt på, fjärran från den besvikna och sårade sarkasm som den intellektuella Martha odlar. Det här skapar något trubbigt i samspelet med Peter Andersson George som bara kan vrida på huvudet och bubbla av undertext. Andersson vet exakt vem hans George är – och det här blir en orättvis betraktelse – för han är bättre än nånsin, helt nertonad, små medel, för att sen kunna klippa till som en kobra.

Berggren visar korten

Inte förrän det unga paret, Nick spelad av Henrik Norlén och Josefin Ljungmans Grynet kreerad helt spot on – sätter föreställningen riktigt i gång. När Nick, biolog, och historikern George sitter där i soffan och tuppfäktas, så visar Berggren definitivt sina kort. Nu börjar det svänga och leva, påminner om Berggrens favorit Pinter eller som i ”Zoo Story”.

Och länge befinner sig uppsättningens liv och centrum i relationen mellan de två männen och det är rätt intressant och smått läskigt hur mycket av ”a man's world” som Berggren lyckas mejsla fram ur det vi trodde var ett äktenskapsdrama.

 

LÄS MER – Gunilla Brodrej om Tommy Berggrens uppsättning av Fröken Rosita 

 

Men till slut landar föreställningen där i äktenskapet och Olin klarar av Martha bättre när hon är förförisk, rädd och ledsen, älskande mor.

I den sista avslöjande ”leken” där George bakom sin mask mässar sitt ”Herre förbarma dig” öppnar sig den här uppsättningen mot något jag inte riktigt sett i ”Vem är rädd för Virginia Woolf” förut – en stillhet, en tomhet, ett slags nåd. Så blir Tommy Berggrens uppsättning en del av ett blodomlopp i en naturalistisk teatertradition som inte blivit obsolet utan fortsätter att flöda vidare.

 

Teater

Vem är rädd för Virginia Woolf? 

Av Edward Albee

Översättning Östen Sjöstrand

Regi Tommy Berggren

Kulturhuset Stadsteatern, Stockholm

Tid 2.35

Maria Edström är kritiker på Expressens kultursida.

 

Se Jens Liljestrands intervju med Tommy Berggren på Bokmässan 

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!