Riksteaterns "Sång till välfärden" hade premiär i Sollefteå. Foto: Chantale HannouchRiksteaterns "Sång till välfärden" hade premiär i Sollefteå. Foto: Chantale Hannouch
Riksteaterns "Sång till välfärden" hade premiär i Sollefteå. Foto: Chantale Hannouch
Anna Hellgren. Foto: MIKAEL SJÖBERGAnna Hellgren. Foto: MIKAEL SJÖBERG
Anna Hellgren. Foto: MIKAEL SJÖBERG

Timbro kommer att hata den här pjäsen

Publicerad

Kan man vänta sig att leva ett gott liv på en plats som inte är lönsam?

Anna Hellgren ser en revolutionär föreställning om välfärden i Sollefteå.

TEATER | RECENSION. 

– Om du bryter benet på vägen finns ändå ingen här som kan laga det, så vad ska vi göra?

BB-ockupanterna på sjukhuset i Sollefteå skrattar, och jag går till slut med på att skjutsas tillbaka till stan i stället för att promenera genom snögloppet. 

Sollefteå

En gång i tiden var Sollefteå känt som staden vid älven som låg mitt emellan två stora regementen – som mest utbildades 2 000 värnpliktiga per år.

I dag är det en stad vars rykte flyger över världen av andra anledningar. Kraftverket i Ångermanälven fortsätter pumpa ut el till södra Sverige, men befolkningen krymper, skatteunderlaget minskar, ungdomen flyr.

För att spara pengar stängde landstinget förlossningsavdelningen, och mindre än en månad senare föddes ett barn i en bil på väg till ett sjukhus flera mil bort. 

”Utan byxor eller skor, med navelsträngen hängandes och vår dotter på bröstet får jag kliva ur bilen i snön i minusgrader. Blottad för allmänheten”, skrev mamman senare på Facebook.

I över ett år har medborgarna ockuperat entrén till Sollefteå BB. Men snarare än att gå befolkningen till mötes har Västernorrlands läns landsting stängt också akutkirurgin, och ytterligare vårdplatser ska dras in på grund av brist på sjuksköterskor. 

Hur ska en plats som den här leva? Får man leva på en plats som den här? Oändligt vacker i sin dalgång, men olönsam i den nya sköna ekonomin. Inte ens tågen stannar här längre.

 

LÄS MER – Daniel Suhonen: Människor riskerar dö på grund av Nya Karolinska 

Riksteaterns "Sång till välfärden"

Sollefteå är inte bara den perfekta platsen för Riksteatern att hålla premiären av ”Sång till välfärden” – stadens nutidshistoria är själva handlingen. Navet i föreställningen är Lennart Jähkels landstingschef, han som inledningsvis citerar både Koranen och Kalevala och högtidligt lovar att BB kommer att hålla öppet även nästa mandatperiod. Det är så klart ett löfte han inte kan hålla, och den gravida kvinna (Emma Sildén) som avkrävt honom det i föreställningens början föder till slut sitt barn i bilen. 

Föreställningen är skriven av Sara Parkman (en av upphovsmakarna till succén ”Fäboland”) tillsammans med Alexandra Loonin och Hampus Norén (också han delaktig i ”Fäboland”) och kommer att turnera runt landet med en lokal kör på scenen varje kväll. 

Musikerna, för kvällen Johan Lång på nyckelharpa och Kristina Leesik på fiol, studerar på Kungliga musikhögskolan. 

 

Ur Riksteaterns "Sång till välfärden".Foto: Markus Gårder

 

Publiken har texthäften och uppmanas av körledare Kaya Ålander att sjunga med. I Sollefteå är det sisådär med sången, men flera gånger brister den fullsatta salen ut i spontana applådåskor när föreställningen ligger som närmast verkligheten.

Josefina Björks scenografi är enkel men smart, scenen är ett väntrum på det sjukhus som snart ska naggas i kanten. Kören sitter på stolar medan det som kallades ”välfärdens kärna” av de nya Moderaterna demonstreras i all sin fysiska påtaglighet: oroliga förstagångsföräldrar (Sildén och Maurits Elvingsson), en dement herre (Jähkel), en sjuksköterskas nedbajsade förkläde. 

Snart har landstingsdirektören förförts av beigeklädda ekonomer, och undan för undan blir människorna på scenen av med både stolar och väggar. Till slut rivs själva golvet de står på sönder, medan kören mässar förtvivlat:

”Ni har väl ögon så ni kan se / Att vi går sönder inuti / Säg som det är välfärden / alla får inte plats i den”. 

 

LÄS MER – Jonas Holmberg: Högern jublar när burkafilm stoppas 

Inget för Timbro

”Sång till välfärden” hymlar inte med sitt ärende: det här är en föreställning som inte nöjer sig med att sjunga den allmänna välfärdens lov, den vill också aktivt förmå publiken att efteråt gå ut och ta strid för att alla – oavsett bostadsort, härkomst eller funktionalitet – ska ha rätt till både bröd och blommor. 

Det är en pjäs (producerad med skattemedel!) som skulle få valfri Timbrovän att skrika högt av raseri. Själv älskar jag den trots, eller kanske på grund av, den ibland lite tafatta amatörismen både i manus och på scenen. Det är radikal och innerlig solidaritetsteater, i ordens allra bästa bemärkelser.

I föreställningens sista nummer kastar Sollefteås ockupationskör av sig all försiktighet i en mäktig stämsång till barnet som föddes i vägrenen: 

”Du ska få en tand / och en lillebror / pulsa i vinterskor […] Det enda vi kan hoppas på är att / du ska bli en del av nånting som är bra”.

Jag tänker på de grånande ockupanterna som snart ska ta fram sina donerade luftmadrasser från Jysk inför ännu en natt på sjukhusgolvet. 

Välfärden har ingen kärna, välfärden är vi.

 

LÄS MER – Per Wirtén: Skapa inte en stygg stat, Stefan Löfven 

 

TEATER

SÅNG TILL VÄLFÄRDEN

Av Sara Parkman, Hampus Norén och Alexandra Loonin

Regi Lisa Färnström

Riksteatern, Hullsta gård Folkets hus i Sollefteå 

Speltid 1.30 t.

 

 

Anna Hellgren är redaktör på Expressens kultursida. 

Läs fler texter av Anna Hellgren här. 

Expressen getinglogga
Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag