Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Teatern testar gränserna för hur rädd man kan bli

Ur ”Nosferatu” på Turteatern. Foto: Klara G
Ur ”Nosferatu” på Turteatern. Foto: Fotograf Klara G
Foto: OLLE SPORRONG
Ur ”Nosferatu” på Turteatern. Foto: Fotograf Klara G

Tur-teatern i Kärrtorp spelar vampyrteater för barn.

Maria Edström ser en ”Nosferatu” som inte är ängslig.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

RECENSION | TEATER. När stumfilmsregissören Murnau inte fick rättigheterna till Bram Stokers ”Dracula” så ändrade han bara namnen och gjorde ändå sin film 1922. ”Nosferatur” blev en succé och är en liten expressionistisk pärla som håller än (den tyske regissören Verner Herzog gjorde sin variant 1979 där en ursnygg Bruno Ganz möter Klaus Kinskis vampyr).

På Tur-teatern i Kärrtorp har konstnärlige ledaren och regissören Marie Nikazm Bakken gjort Nosferatu-figuren till något för de mindre barnen, i motsats till den senaste tidens sexualiserade tonårsdrömmar i populärkulturen, typ ”True Blood”. 

Brev till döden

Här gås till urkällan och hela estetiken i det lilla slott publiken bjuds in till andas ett expressionistiskt 1920-tal – vilket inte är så dumt – tydligt, barnsligt och vackert. Ljus och skuggor, likkistor, rök och vita dörrar ritade på svart tyg.  

Lika snillrikt är det att göra Nosferatu till en ensam vampyr, som trots sällskap av Råttrik vid orgeln (Staffan Bråsjö) och Fladder-Fredrik, en söt gose-fladdermus, ändå skriver upprepade brev till Döden: Nu har det varit så här i 1000 år och det börjar bli långtråkigt. 

Ruggigt och roligt

Maria Zakrisson Mortenssons Nosferatu är porträttlik, dricker ”Blod-Klämmis” och fångar roligt och precist hur ett ensamt barn kan vilja vara lite skrämmande och läskig. Fladder-Fredrik blir hennes buktalardocka som härligt nog verkligen blir rädd. En tant som hette Gudrun (Gud själv månne?) bodde ensam på slottet men försvann skräckslagen efter att nån öppnat toalettdörren mitt i natten och ibland hörs hennes steg – här används en sagoaktig skräck–rekvisita så lekfullt och allt är nästan lika ruggigt och roligt för mig som vuxen.    

Barnen är också förvånansvärt överens om premissen att nu testar vi gränserna för hur rädd man kan bli och att man kan vilja skrämmas. ”Jag blev inte rädd!” ropar flest. Tur-teaterns oängsliga stil är oemotståndlig – vampyrteater för barn visste vi inte att vi ville ha. 

TEATER

Nosferatu

Regi Marie Nikazm Bakken

Scenografi och ljus Hannele Philipson och Sofia Linde

Mask och kostym Jessica Hedin

Medverkande Maria Zakrisson Mortensson och Staffan Bråsjö

Kommunikation Sam Johansdotter

Teknisk chef Jenni Gody

Tekniker Anna Jondelius

Producent Mirjam Gelhorn

Produktionsassistent Dina Luterkort

Regiassistent Nina Rudawski

Barndramaturger Hera af Ekenstam, Ali af Ekenstam, Loui Hedin, Soley Nyke, Isabelle Hedin, Gretchen Hertz och Sonja Ericsson Söderqvist.

Foto KlaraG

Turteatern, Kärrtorp

Ålder 4-7 år

Maria Edström är kritiker på Expressen Kultur.

I tv-spelaren ovan visas det senaste avsnittet av Kultur-Expressen. Det gästas av författaren Patrik Lundberg – som nyligen skrev den uppmärksammade essän ”Vem dödade min mor?” – och Expressens litteraturredaktör Anna Hellgren. Programmet finns också som podcast.