RECENSION. Ann Petrén och Lotta Tejle förtjänar alla tänkbara medaljer för mycket långa och storartat varierat skådespelararbete. Båda med välutvecklad känsla för det halsbrytande, det tragikomiska, det överraskande förklätt i vanlighetens kläder. Det är Ann Petrén som fått idén till In memoriam, och velat göra denna duett med Lotta Tejle och så har dramatiker och regissör vidtalats.
Referenserna till amerikanska filmskräckisar är uppenbara och viljan att bygga upp en psykologisk thriller markeras med synliga symboler. Men den inre hotfulla laddningen på en teaterscen bor inte i en avryckt telefonsladd. Två skådespelarsystrar delar hus och ålderdom. Den ena systern, spelad av Ann Petrén, har varit barnstjärna och tappat fotfästet för resten av livet. Den andra, spelad av Lotta Tejle, har haft stora framgångar som vuxen skådespelare och har kunnat köpa det numera alltför stora huset där de två hatälskar varandra dagarna igenom.
Berättelse, regi och spel ser inte ut att ha funnit varandra.
Åldrandets fulhet, beroende och hjälplöshet är lätta att känna igen. Det specifika med skådespelarens exponering och oklarheterna kring individens domän i en gränslös medial uppmärksamhet flimrar dessvärre hastigt förbi, ständigt på kollisionskurs med praktiska sceniska bestyr. Berättelse, regi och spel ser inte ut att ha funnit varandra.
Föreställningen är en dryg timme lång och skildrar i fragment livet som det blev för dessa två kvinnor. Inledningsvis är det oklart vem av de två som är mest skadad eller galen, efter ett tag klarnar bilden. Men en timme är alldeles för kort för att kunna gräva djupare i problematiken.
Lotta Tejle som spelar den något mindre förvirrade systern sitter i rullstol. Hon är hänvisad till nyanser och tvetydigheter, och spelar finstilt med humor och elegans. Ann Petrén målar med breda penslar och är rörlig för två. Att tematiken svischar förbi är tråkigt, men att två genomskickliga aktriser inte får använda sin fulla potential är sorgligare.
Teater
IN MEMORIAM
Manus, koncept & regi Emanuelle Davin
Regi Anna Novovic
Dramaturg Magnus Lindman och Edward Bromberg
Scenografi och kostym Annika Nieminen Bromberg
Ljusdesign Sofia Linde och Hannele Philipsson
Ljuddesign Magnus Ericsson
Maskdesign Linda Sandberg
Med Lotta Tejle och Ann Petrén
Riksteatern, turné
Speltid 1.10 t.
Margareta Sörenson är kritiker på Expressen Kultur.
De kommer sondmata Lisa Nilsson
https://embed.radioplay.io?id=102825&country_iso=sePODCAST. Kulturlivet med Lisa Nilsson i spetsen har fått nog, Martinas ofrivillige halvbrors nya självbiografiska roman leder till en fantastisk idé. Dessutom: Gunilla tittar konstigt på Lars Lerins nya tv-serie.