Ur "Skillnadernas Stockholm". Foto: SÖREN VILKSUr "Skillnadernas Stockholm". Foto: SÖREN VILKS
Ur "Skillnadernas Stockholm". Foto: SÖREN VILKS
Annika Hallin, Allan Svensson, Johanna Lazcano och Zardasht Rad. Foto: SÖREN VILKSAnnika Hallin, Allan Svensson, Johanna Lazcano och Zardasht Rad. Foto: SÖREN VILKS
Annika Hallin, Allan Svensson, Johanna Lazcano och Zardasht Rad. Foto: SÖREN VILKS
Foto: MIKAEL SJÖBERGFoto: MIKAEL SJÖBERG
 Foto: MIKAEL SJÖBERG

Statistiken borde spelas upp på Sergels torg

Publicerad

Statistiken om ojämlikheterna i Stockholm talar sitt tydliga språk.

Dan Hallemar ser en nödvändig pjäs som kanske är bättre som text.

RECENSION | TEATER. Pjäsen Skillnadernas Stockholm tar den torra tjänstemannaprosans och statistikens explosiva innehåll och lägger det framför oss. Pjäsen bygger delvis på en rapport från Stockholms stad om ett Stockholm med 133 stadsdelar, där skillnader i allt från förväntad livslängd, kariesangrepp och inkomst är så stora – och så växande – att det hörs kollektiva inandningar och nervösa skratt i en blandning av skam och hopplöshet i publiken när de läggs fram. 

Ängsliga tjänstemän

Ensemblen leker med tjänstemannarollens konforma ängslighet. Det är inte helt lätt att avgöra om det ens är teater. Har vi hamnat på en intern konferens för anställda på Stockholms stad? ”En ojämlik stad begränsar individens möjligheter att förverkliga det liv den eftersträvar”, säger en av tjänstemännen i gul löjlig skjorta. 

Detta återhållna, nästan banalt enkla, skådespeleri lämnar plats – de verkar ju så tråkiga – för att vrida fakta, statistik och forskning till först poesi: ”Och längre ut jobbar döden mer effektiv”. Skillnaden i livslängd mellan två stadsdelar är 18 år. Sedan kall humor: ”Din tandköttsstatus är din socialgruppskompass”. Runt en kärna av fakta, i en tid av post-fakta, klär Ellen Lamm och Eric Ericsons manus av stadens tunna skal av påstådd rikedom.

Surrealistisk trivseldystopi 

En surrealistisk trivseldystopi presenteras där glassbilen har tagit över all offentlig verksamhet. Så skildras den politiska handfallenhet som finns inför stadens ojämlikhet och den politiska medvetenhet som skapat den.

Det kan ta upp till tre generationer att byta plats i staden. Pjäsens sista ord är tålamod. Draperiet som skiljer oss från Sergels torg dras från. Skådespelarna ställer sig där utanför glasrutan. De försvinner in i tunnelbanesystemet med sina respektive tandkött. 

Kanske är det bättre som text än som teater. Men hur ska allt det här annars sägas när politiken förblir tyst? Statistiken borde spelas upp på torget utanför och på ljusskyltarna som visar tunnelbaneavgångarna tills skillnaderna inte finns längre.

Tålamodet borde vara slut.

 

 

Teater

Skillnadernas Stockholm

Av Ellen Lamm och Eric Ericson

Regi Ellen Lamm

Kulturhuset Stadsteatern, Stockholm

Speltid 1 t

 

Dan Hallemar är kritiker på Expressens kultursida.

 

LÄS MER – Martina Montelius spelar Eric Ericsons spel "Välkommen till samhället" 

Relaterade ämnen
Expressen getinglogga
Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag