Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Som om Mozart själv suttit vid klippbordet

Leporello, Miloš Horák och Don Giovanni, Pavol Kubáň.
Foto: © Jan Pohribny, MQEP / Nationalteatern Prag
Ensemblen i ”Don Giovanni”.
Foto: © Jan Pohribny, MQEP / Nationalteatern Prag
Zerlina, Lenka Máčiková.
Foto: © Jan Pohribny, MQEP / Nationalteatern Prag
Lars Sjöberg.
Foto: OLLE SPORRONG

Metropolitan strömmar ut högklassig opera och på Youtube finns Alexander Mørk-Eidems ”Don Giovanni”.

Lars Sjöberg har sällan haft ett bättre operaår än under pandemin.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

OPERA. Har man 150 dollar kan – om man redan befinner sig i New York – få en biljett på anrika Metropolitanoperan på tredje raden så där. Befinner man sig här hemma i Sverige kan man för motsvarande summa få ett års tillgång till the Mets hela arkiv av scenföreställningar och ljudupptagningar. Vill man lyxa till det ordentligt så skaffar man bildprojektor, högtalaranläggning och vägg eller duk. Met har dessutom varit generöst nog att streama en gratisföreställning om dagen. Undra sedan på att det gångna covidåret blivit ett gnistrande operaår!

Men det är inte bara Met, även om den råkar vara störst, som strömmat ut högklassig opera. Mitt under värsta pandemi fick vi uppleva Berwaldhallens covidanpassade Don Giovanni med hela rekvisitan av handspritande och respektfullt avståndstagande inkomponerad. Och på tal om just ”Don Giovanni” bjöd ”Operavision.eu” på den formidabla uppsättning från Nationalteatern i Prag som ännu efter flera veckor kan få mig att vakna på natten för att fnissa och fundera.

...som om Mozart själv suttit med vid klippbordet.

Prag, det var ju ”Don Giovannis” födelsestad, Mozarts opera vill säga. Premiären 1787 följdes av en lätt reviderad version i Wien året därpå, och numera är det kutym att man spelar Pragoriginalet plus två förbättringar från Wien 1788. Men denna ”Prag 2021” är den bästa bearbetning jag någonsin sett, som om Mozart själv suttit med vid klippbordet. 

https://www.youtube.com/watch?v=ck8oOT0uK0c

Trots den aktuella spelplatsen är det Wien 1788 som gäller. Så don Ottavio får inte briljera med ”Il mio tesoro” men från den moraliserande slutensemblen från Pragoriginalet finns en liten svans kvar. Och inte har don Giovanni sugits i väg i helvetiska flammor, här är han dödsdömd från början, förblöder av ett hugg som Kommendören tillfogat honom. Alexander Mørk-Eidems regi är knivskarpt logisk och analytisk, och det märkliga är att han även lyckas klämma in all den dubbeltydighet som ligger i underrubrikens ”dramma giocoso”(komiskt skådespel). Jag har nog aldrig känt mig så sorgsen inför Don Giovanni och inte heller skrattat så hejdlöst.

I en uppsättning där allt klaffar musikaliskt, sceniskt och dramatiskt känns det nästan i överkant att notera att det är påfallande vackra damer och stiliga herrar som gestaltar historien, alla med tjeckiska namn som jag varken känt till eller ens kan uttala. Operasångare skall egentligen bara vara röstbärare och inte avkrävas typecasting som om det gällde filmfagerhet, men träffar man för en gångs skull rätt även i detta avseende så inte mig emot. 

Missa inte denna ”salighetssak” på astridlindgrenska! Den ligger kvar på Youtube jag vet inte hur länge, men ni anar inte vad ni skulle gå miste om.


Opera

DON GIOVANNI

Av Wolfgang Amadeus Mozart

Regi Alexander Mørk-Eidem

Dirigent Karsten Januschke

Scenografi Christian Friedländer

Kostymdesign Jenny Ljungberg

Ljusdesign Ellen Ruge

Med Pavol Kubáň, Jana Sibera, Alžběta Poláčková, Lenka Máčiková, Miloš Horák, Richard Samek, Lukáš Bařák, Zdeněk Plech

Kören och orkestern vid Nationalteatern, Prag

Operavision/Youtube


Lars Sjöberg är musikkritiker på Expressen Kultur.



Om Mellins raseri – i mediepodden ”Lägg ut”

https://embed.radioplay.io?id=86135&country_iso=se

Så stoppas Jimmie Åkesson från ”Sommar”, Lena Mellins ilska mot Nooshi Dadgostar och historien om när Diamant Salihu tog Zlatan till nya höjder. Expressens mediepodd med Karin Olsson och Magnus Alselind.