Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Smart mysstund med mullig mansgris

Anna Pettersson.Foto: Jonas Kündig/Strindbergs intima teater
Anna Pettersson och Johan Rabaeus i "Fadren".Foto: Hans Malm.
Foto: Roger Stenberg/Dramaten

August Strindbergs "Fadren" dekonstrueras i en underhållande föreställning på Strindbergs Intima teater i Stockholm. Margareta Sörenson har roligt, trots att det är gränslöst internt.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Det är inte bara August Strindberg och hans pjäs "Fadren" som mals ner i dekonstruktionens kvarn på Intima teatern i Stockholm. Skådespelarnas arbete, den psykologiska realismens begränsningar, frågan om stjärnstatus eller en mer intellektuell hållning inom teatern, själva teaterföreställningen – allt blir till mos, remsor och flagor med munter attack. Två drar i veven och det roligaste i detta drygt timslånga äventyr är kraftmätningen mellan två aktörer av skilda slag men i samma matchvikt. 

Korta avsnitt av pjäsen varvas med samtal mellan Johan Rabaeus och Anna Pettersson, vardagliga, arga, romantiska, resignerade men mestadels med ett komiskt bett där motsättningen mellan en mullig mansgris från 1970-talets storhetstid och en 40-plussare i strävsamt motlut är mycket av behållningen. 

 

Rabaeus är inte känd som feminist

Johan Rabaeus är en skicklig skådespelare, men känd för sitt feministiska engagemang är han inte. Anna Petterson fortsätter sin omprövning av teaterklassiker ur ett könsmaktperspektiv och med ett ambitiöst teoribygge att luta sig mot, denna "Fadren" är en del av ett doktorandarbete i konstnärlig forskning.

Uppsättningen är dock gränslöst intern och proppad av referenser till andra uppsättningar, epoker och teaternamn. Den som inte hänger med i allt, får nöja sig med att se Rabaeus i högform utlockad på hal is i genusfrågor. 

 

LÄS MER – Margareta Sörenson: Hatade Strindberg vardagskärleken?

 

Men är verkligen frågan om faderskapet, i dag lätt att fastställa med hjälp av DNA, det stora temat i Strindbergs pjäs? Är inte de kolliderande principerna vetenskap och trosföreställning minst lika viktiga? Ska dottern Berta få en riktig utbildning eller flumma omkring hemma hos mamma? 

Som vanligt får man Strindberg som ett klipulver innanför kragen – han har fel och han har rätt. En leende Anna Pettersson klipper och klistrar och Johan Rabaeus underhåller i en smart mysstund med Strindberg. 

Teater

Fadren

Av August Strindberg

Regi och bearbetning Anna Pettersson

Strindbergs Intima teater/Dramaten, Stockholm

Speltid 1 t.

 

Margareta Sörenson är kritiker på Expressens kultursida.