Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Skräckscenario när rysaren "Kvinnan i svart" blir teater

Rikard Ulvshammar och Claes Månsson. Foto: Catherine Karlsson.

Det är inte lätt att få blodet att isa sig med små medel.

Scalateatern tar risken med en oprövad regissör.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

TEATER | RECENSION. Förväntningarna är höga, stämningen upptrissad, biljetter sålda. Sedan Henrik Dorsin tog över Scalateatern i Stockholm tillsammans med Grotesco-kollegan Mikael Lindgren har anledningarna att besöka teatern blivit fler.

De har spelat Lena Anderssons "Egenmäktigt förfarande", Olof Wretlings "Alla mina diagnoser" och “Den tatuerade änkan” med Ann Petrén och Björn Kjellman

Nu ger de Susan Hills roman "Kvinnan i svart", bearbetad och omarbetad efter svenska förhållanden. Advokaten möter vålnaden i ett spökhus vid de norrländska myrarna i stället för de brittiska hedarna. Jag har sett den påkostade skräckfilmen och känner mig en smula skeptisk, men med inbjudan kommer övertygande panegyriska pressröster om Broadway- och West End-uppsättningar av samma pjäs. Blodet ska isa sig. Vi går!

Rikard Ulvshammar från Grotesco och Claes Månsson spelar alla roller i ett trivsamt upplägg med teater i teatern. Pjäsens finaste ögonblick är när Månsson sömlöst går in och ut ur roller, från strykrädd kamrer till auktoritär patron. Sämre är det när Månsson berättar vad som sker på scenen medan Ulvshammar utför detsamma. "Han sorterade papper, det var tråkigt". Det blir just tråkigt. Men det är inte skådespelarnas fel.

Enkla omständigheter

Att sätta upp skräckteater är ett högriskprojekt – i alla fall under så här enkla omständigheter. Det behövs mer än trovärdiga ljudeffekter (Andreas Grill) och överraskande blackouts (Anna Wemmert) för att försätta publiken i den olustiga stämning som fått brittiska och amerikanska kritiker att gå upp i brygga. Ändå satsar Scalateatern på en oprövad regissör och dramatiker, Linda Hedberg. Hur vågar de? Hon är säkert en utmärkt "ACC-diplomerad coach och certifierad i bland annat MBTI I och II, GDQ, Hogans, Map, EQ-i, Hjulet", som det står på hennes hemsida. Det här är en dröm förverkligad. Drivet tycks enormt. Men att regissera teater är förstås nåt helt annat än att älska teater.

 

Teater

Kvinnan i svart

Efter Susan Hill och Stephen Mallatratt

Regi textbearbetning och kostym Linda Hedberg

Ljusdesign Anna Wemmert

Kompositör/ljuddesigner Andreas Grill

Mask Susanna Rafstedt

Scenograf Inca Leijonborg

Scalateatern, Stockholm

Speltid 2 t.

 

Fotnot. Föreställningen på Scalateatern görs av en extern produktion, efter ett urval bestämt av teatern. 

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!