Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Så slaktas en flock heliga och råmande feministkor

Nina Haber i ”Den babyloniska skökan”. Foto: Carla Orrego Veliz.
Ur ”Den babyloniska skökan”. Foto: Carla Orrego Veliz.
Ur ”Den babyloniska skökan”. Foto: Carla Orrego Veliz.
Foto: OLLE SPORRONG

Den dåliga kvinnan reclaimas på Moment teater i Gubbängen.

Maria Edström ser en feministisk befrielserörelse födas.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

TEATER | RECENSION. En ”dålig kvinna” är inte bara ett begrepp i yttervärldens ögon utan också den inre stränghetens dom; att till exempel inte gilla andra kvinnor tillräckligt eller att inte hålla med om att ”kvinnor är starka”. På Moment teater i Gubbängen slaktas just nu en flock heliga och råmande feministkor. 

Över den här scenen har sakta men säkert en feministisk våg böljat in. Det är husscenografen Åsa Berglund Cowburn som i alla år gjort underbart uppfinningsrika och elegant ekonomiska scenografier åt herrar regissörers uppsättningar. Det började med en briljant uppsättning av ”Svindlande höjder” i en liten garderob – som en illustration över hur liten plats kvinnor fått ta på teatern. 

Vindlande kavalkad

Så följde ”Rödluvan” i Metoo-spåret och nu ”Den babyloniska skökan och andra dåliga kvinnor” - en freakshow, en cirkus, en vaudeville där begreppet ”dåliga kvinnor” reclaimas och analyseras i en vindlande kavalkad skriven av ensemblen.

Den röda tråden är regissören Berglund Cowburns inspelade berättelse om sitt liv med fyndiga väggprojektioner av sig själv som klippdocka. Denna liksom blygt självutlämnande stil motsvaras av en helt corny utlevelse från ensemblen. Josefin Ankarberg, Nina Haber, Sofia Rönnegård och Lotta Östlin Stenshäll exekverar ”inbrytardrottning”: hur komma i ett par strumpbyxor, ett totalt misslyckat trollerinummer, sjungande flugsvampar som blir allt fullare och fräckare, att inte våga läsa en dikt av Katarina Frostenson eller en hur en tysk cirkusapflicka får brasiliansk vaxning plus exposéer över ”dåliga kvinnor i historien”. För att bara ta ett axplock!

Ett satans tryck

I sann feministisk praktik får alla, under två akter, ta rejält med plats och tid. Och med ett satans tryck och total frihet i dessa fruntimmers gudomligt roliga artisteri – så känns en kväll i Moments ”skökas” sällskap som starten för en nydanande och odogmatisk befrielserörelse. 

 

Teater

Den babyloniska skökan och andra dåliga kvinnor

Idé och regi Åsa Berglund Cowburn

Manus Åsa Berglund Cowburn, Josefin Ankarberg, Nina Haber, Kim Halle, Sofia Rönnegård, Hilda Stenshäll och Lotta Östlin Stenshäll.

Kostymdesign och mask Kim Halle

Scenografi Åsa Berglund Cowburn och Kim Halle

Koreografi Nina Haber

Musik Simon Steensland

Teknik, ljus och bild Joel Dannerup

Moment teater, Gubbängen

Speltid 2.5 t.

 

Maria Edström är kritiker på Expressens kultursida.

I tv-spelaren visas det senaste avsnittet av Kultur-Expressen. Gäst är den nya akademiledamoten Eric M Runesson, som avslöjar detaljer i förändringsarbetet. Programmet finns också som podcast.