RECENSION. En ensam dansare i mörk kostym står och groovar på scen medan publiken på Stockholmsoperan hittar tillbaka till sina platser efter paus. Coola cha cha-rytmer, han improviserar, känner på musiken, kör en liten Michael Jackson-rutin, slår volter. Plötsligt multipliceras han till två, fyra, flera – det är som i The Matrix när mr Smith-agenten klonar sig till tusentals kopior.
Publiken bjuds upp på scen.
Ohad Naharins ”Minus 16” är en av tre koreografier i Kungliga Operans nya helaftonsprogram tillägnat honom, Jirí Kylián och Mats Ek. Ett oemotståndligt engagemang präglar denna koreografi där dansarna formerar sig i en halvcirkel på stolar i en kumulativ dans och fraser upprepas och adderas till varandra till traditionell hebreisk musik. Publiken bjuds upp på scen och vad som skulle kunna ha varit ett moment av sekundärskam blir en extatisk glädjescen när dansovana människor provar sina kroppar och knixar sina höfter till latin beats.
De får feeling, liksom jag som rörs till tårar av hur nära – och långt bort – vi har till våra kroppar. Där har vi Naharins gaga-pedagogik i praktiken.
Vilken kontrast mot före paus och Kyliáns ”Wings of wax”, en favorit i repris på Operans scen där en ljusanordning går i omloppsbana kring ett upp och nedvänt naket träd över fyra dansande par. Vackert, meditativt men går inte under huden på samma sätt.
Kanske ett erotiskt omslutande.
Mats Eks pinfärska ”överbord” har petats in som ett intermezzo i Naharins verk och är som ett vattenhål i den totala uppsluppenheten. En ensam kvinna, snart också en man, till Fläskkvartettens musik. Det är en expansion av verket ”Wet woman” och en tematisk reprisering av tidigare verk som exempelvis ”Ställe” där dansen tycks gå ut på att möta materian hos ett bord. Det skapar distans, från exempelvis en omfamning, men ger också möjlighet till möten. Förtäringen av vattnet väcker associationer kring dynamiken mellan man och kvinna – kanske ett erotiskt omslutande av det åtrådda objektet.
Dansen avslutas med att Daria Ivanova faller ner med en duns på golvet. Jag är själv golvad – av upplevelsen.
Dans
KYLIÁN/EK/NAHARIN
WINGS OF WAX
Koreografi Jiří Kylián
Musik H.I.F. Biber, John Cage, Philip Glass, J.S. Bach
Scenografi Michael Simon
Kostym Joke Visser
Ljus Michael Simon, Kees Tjebbes
ÖVERBORD (WOMAN WITH WATER)
Koreografi Mats Ek
Musik Fläskkvartetten
Scenografi Mats Ek
Kostym Mats Ek
Ljus Ellen Ruge
MINUS 16
Koreografi Ohad Naharin
Musik Dean Martin, Yma Sumac, Rolley Polley, Dick Dale, Tractor’s Revenge, Ohad Naharin, James Bowman, the Academy of Ancient Music, Marusha, Frédéric Chopin
Scenografi Ohad Naharin
Kostym Ohad Naharin
Ljus Avi Yona Bueno
Hovkapellet
Kungliga Operan
Speltid 1.40 t.
Loretto Villalobos är kritiker på Expressen Kultur