Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Rikemansdottern ser ner på arbetaren – ett otäckt djur

Sofia Berg-Böhm och Anna-Lena Efverman. Foto: Teater Tribunalen.
Anna-Lena Efverman och Vincent Grahl i "Den håriga apan". Foto: Teater Tribunalen
Maria Edström Foto: OLLE SPORRONG

Människovärdet ställs på sin spets i "Den håriga apan".

Maria Edström ser ett hett ämne i en kylslagen panncentral.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

TEATER | RECENSION. Med sin enorma rymd, råa betong, krokar, rör, stålbryggor och trappor – kan en bättre lokal  knappast hittas för Eugene O'Neills pjäs ”Den håriga apan”. Teater Tribunalens lokus på Hornsgatan på Södermalm ska renoveras så nu har Pripps gamla panncentral i Norra Ulvsunda blivit tillfällig spelplats. Men det är svinkallt – man får klä sig varm.

Pjäsen, som O'Neill skrev 1922 vid drygt 30 år, utspelas i eldarnas skans på en oceanångare och i 1920-talets New York. Författaren hade ännu inte börjat sin "långa dags färd mot natt" utan vagabonderande äventyrligt som sjöman, guldgrävare och reporter.  

 

 

Huvudpersonen Yank, eldare, grovast i mun i arbetslaget är just en sådan arbetarklass-karaktär som den amerikanska mellankrigstiden älskade. Anna-Lena Efverman spelar Yank med stor ömhet och tar hans sega stolthet över att vara ett med arbetet på allvar. "Jag är det som som gör järn till stål!" Han liksom legeras med sin tid av dynamik och kraft.

Ser upp till miljardären

Regissören Malin Stenberg betonar klassaspekten i programbladet och givet finns den. Även vi i publiken måste titta upp på Sofia Berg-Böhms sarkastiska miljadärsdotter där hon står på en brygga högt över våra huvuden. Men O'Neill går utöver detta; när hon i sin vita klänning och på sitt pinsamt välvilliga besök nere hos eldarna får syn på Yank och förfärat skriker som vore han ett otäckt djur – det är då hans värld krossas.

Att inte ses som en människa, utan som en "hårig apa" – det är vad rikemansdotterns blick säger honom. Under hans fortsatta odyssé på Fith avenue, i fängelset, hos fackföreningen ökar vilsenheten. Yank kan leva med klass-orättvisan men inte med föraktet – och där blir han kusligt modern. 

"En komedi ur livet" kallade O'Neill ironiskt sitt drama. Och det finns en tragisk schvung utan sentimentalitet, en amerikansk vitalitet i Tribunalens oemotståndliga och odogmatiska föreställning om människoapans dialektik.

 

TEATER

Den håriga apan 

Av Eugene O'Neill

Översättning Håkan Lindhé

Regi Malin Stenberg

Scenografi Zofi Nilsson Lagerman

Kostym Ulrika van Gelder 

Teater Tribunalen i Panncentralen, Norra Ulvsunda, Stockholm

Speltid 1.5 t.

Maria Edström är kritiker på Expressens kultursida.

Läs fler texter HÄR.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!