Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Prövande träningspass för dansare och publik

Ur ”On the cusp”Foto: Eva Würdinger
Ur ”On the cusp”.Foto: Eva Würdinger
Ur ”On the cusp”Foto: Eva Würdinger
Margareta Sörenson.Foto: OLLE SPORRONG
Ur ”On the cusp”.Foto: Eva Würdinger.

Cullbergbaletten kämpar till mässingsblås.

Margareta Sörenson ser ett hårt träningspass.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

DANS | RECENSION.  Dansare världen över, oavsett genre eller stil, behöver pröva sina vingar och utvecklas både som individer och som ensemble. Så även Cullbergbaletten som bjöd in österrikiske koreografen och konstnären Ian Kaler för att göra en workshop. Som blev en hel koreografi för kompaniet.

Draget av workshop ligger dessvärre kvar: när publiken tar plats är dansarna i full färd med att hoppa rep, hårt, mycket, länge. Sen övergår de till andra övningar som att krånglande, bärande lyfta varandra i en tät klunga. Vilken sakta ålar sig över den vägg som går tvärs över scenen. 

Bra jobbat

Efter grupplyftet kommer andra moment för hela ensemblen, alla för en och en för alla, som att slänga sig på golvet och glida till andra änden av scenen. Avbrott för projicerade porträtt av dansarna, och så småningom höjd puls: boxning, hiphop. Plötsligt blåser en visselpipa av hela passet och det är slut. Bra jobbat, som man brukar säga på gym.

Om det inte var för musiken av Planningtorock, (alias brittiska Jam Rostron) skulle detta vara bra trist, även om det finns några glimtar av gott humör i puffandet och slitandet. Musiken är en takfast och överraskande kompott på diverse mässingsblås – ompande tubor, skuttande tromboner. Vindar drar in av marschmusik, av cirkus, av symfoniska slingor och kanske från en fjärran folklig orkester – därmed också en doft av vemod, lite oväntad lekfullhet och ett uns högtidlighet. 

Gamla träningsskor

Cullbergbaletten befinner sig mitt i strömfåran för samtida europeisk dans, varken före eller efter. Titeln ”On the cusp”, (inför en vändpunkt, nära att....) kunde antyda förändring i sikte. Repertoarkompani, påpekas det, med helt olika koreografer som bjuds in att göra nya verk för kompaniets dansare. Ian Kaler och ”On the cusp” känns som ett test- och träningsstycke, en etyd som man sa förr. Upprepningar, pågåenden, utdraget och inåtvänt som en workshop, avlägset och nära som oset från gamla träningsskor.

 

DANS

On the cusp

Cullebergbaletten

Koreografisk inramning och regi Ian Kaler

Musik Jam Rostron / Planningtorock

Scenografi Stephanie Rauch

Ljusdesign och video Imogen Heath

Kostymdesign och koreografisk input/koreografassistent Stéphane Peeps

Dansens hus, Stockholm

Speltid 1.10 t.

 

Margareta Sörenson är kritiker på Expressens kultursida.