Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Plötsligt står man där med hundhuvudet

Brevbärare i ”En idiot ibland oss”.Foto: Elin Aldén.
Hundhuvudet i ”En idiot ibland oss”.Foto: Elin Aldén.
Polisen i ”En idiot ibland oss”.Foto: Elin Aldén/ Malmö dockteater.
Foto: MIRIAM PREIS

Allting är individens fel, men som tur är kan man alltid skylla på nån annan.

Sara Berg ser Sara Granérs dockteater om skuld och skam.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

TEATER | RECENSION. Den som är bekant med Sara Granérs serier kommer att känna igen både den vulgo-naivistiska estetiken och det samhällscyniska tonfallet i dockteatern ”En idiot ibland oss” på Malmö dockteater. Hon har inte bara skrivit manus, utan står även för regi och scenografi, samt spelar ett par av dockorna och agerar berättare med typisk estradpoetröst.

Pjäsen handlar om skuld och framför allt skam. Om att plötsligt stå där med hundhuvudet. Bokstavligen. Man har gjort bort sig; ätit chips i stället för att deklarera, tillverkat kärnvapen och burit kniv.

Snurrande tårta

För varje föreställning Malmö dockteater sätter upp, blir jag mer imponerad av de fantasifulla tekniska lösningarna. Den här gången utgörs scenen av en snurrande tårta, där tårtbitarna rymmer olika serievärldsmiljöer. Vi får besöka lägenheten, staden, apoteket, polisstationen och domstolen, i den kubformade huvudkaraktärens strävan att göra sig av med det pinsamma hundhuvudet.

Rollfigurerna är radiostyrda lådor med avtrubbade personligheter och på varje sida av scenen visas mervärdesinfo på två skärmar. Detta är både lakoniskt ordvitsig underhållning och pedagogisk teater.

Budskapet är att vi har skapat en tillvaro där allting är individens fel, men som tur är kan man alltid skylla på någon annan. Och man måste inte vara en idiot, bara för att man beter sig som en.

Träffsäkra repliker

Även om det inte erbjuds några nya, omvälvande insikter, är det ofta oneliner-roligt och träffsäkert. Ungefär som en bra serieruta där humorn precis som här bygger på igenkänning och absurditet.

Jag hade dock önskar mig lite mer ren svärta, något som hugger till. Visst är de bisarra replikerna komiska, men alla språkliga krumbukter skymmer bitvis sikten, när det vi borde se klart och tydligt är att allting håller på att gå åt helvete och det är allas fel.

 

Teater

En idiot ibland oss

Idé, manus, regi, scenografi, dockspelare Sara Granér

Dockspelare och scenografiassistent Annie Eliasson

Ljusdesign och körteknik Olivia Grefve

Robotar Johannes Ekdahl Du Rietz och studenter vid Lunds Tekniska Högskola

Ljud och musik Petter Herbertsson

Producent Sanne Hellberg

Dramaturgisk rådgivare och konstnärligt bollplank Erik Holmström

Malmö dockteater

Speltid 1.5 t.

 

Sara Berg är kritiker på Expressens kultursida.

I tv-spelaren ovan visas det senaste avsnittet av Kultur-Expressen där Lina Thomsgård är gäst.