Alexandra Drotz Ruhn, Freddy Åsblom, Maja Rung och Simon Reithner i "Omfamningar". Foto: Markus GårderAlexandra Drotz Ruhn, Freddy Åsblom, Maja Rung och Simon Reithner i "Omfamningar". Foto: Markus Gårder
Alexandra Drotz Ruhn, Freddy Åsblom, Maja Rung och Simon Reithner i "Omfamningar". Foto: Markus Gårder
Alexandra Drotz Ruhn, Freddy Åsblom, Maja Rung och Simon Reithner. Foto: Markus Gårder.Alexandra Drotz Ruhn, Freddy Åsblom, Maja Rung och Simon Reithner. Foto: Markus Gårder.
Alexandra Drotz Ruhn, Freddy Åsblom, Maja Rung och Simon Reithner.  Foto: Markus Gårder.
Alexandra Drotz Ruhn, Freddy Åsblom, Maja Rung och Simon Reithner Foto: Markus Gårder.Alexandra Drotz Ruhn, Freddy Åsblom, Maja Rung och Simon Reithner Foto: Markus Gårder.
Alexandra Drotz Ruhn, Freddy Åsblom, Maja Rung och Simon Reithner Foto: Markus Gårder.

Otroligt bra ensemble i sorglig rysk pjäs

Publicerad

Ivan Vyrypaev lägger sin östliga blick på vår sköna, fria värld.

Maria Edström ser en sorglig, vacker och spejsad pjäs.

När den ryske dramatikern Ivan Vyrypaev introducerades i Sverige häromåret med pjäsen ”Illusioner” var det då som nu på Teater Galeasen i Stockholm och med Olof Hanson som regissör. 

Två par varav ett i kanindräkt stod framför en grön ridå och berättade en sällsam historia. Nu är greppet ett liknande, fyra unga människor Emmy, Kristof, Monika och Charlie står på rad och berättar liksom rätt upp och ner historien sig själva som utspelas i New York och Berlin. Elgitarr, trummor, mikrofoner och färgglad konfetti är i stort sett enda rekvisita.  

Tre av dem är från forna öst, från Jugoslavien, Tjeckien och Polen och undrar vad meningen med detta skitliv i denna plastvärld är. Kanske deras alienation är av öst-slag; när allt du längtat efter blir tom plast utan mening. Men också Charlie som bott 32 år i New York som i ”en jävla livmoder” är illa däran.

Knark och sex

I föreställningens underliggande beat – bland giftermål, aborter, veganrestauranger, knark, oral- och analsex – dunkar denna fråga om mening, om inre kärna.  

Även om Vyrypaev rent generellt lägger en östlig blick på vår sköna, fria värld så visar han sitt ryska kynne kanske främst genom sitt fria sätt att använda science fiction-grepp; röster från andra galaxer och ett laborerande med Gudsbegreppet.

Alexandra Drotz Ruhn, Freddy Åsblom, Maja Rung och Simon Reither är alla otroligt bra, med distans och inlevelse lyckas de göra dessa monologer i dialogisk vacker växelsång. De hittar alla nyanser i en krävande och formerad spelstil.

Och på ett rätt hårdhänt sätt får var och en känna sig levande, bara för att till slut ifrågasätta livets ”omfamningar”. Egentligen är det här en mycket sorglig pjäs. Eller en vackert spejsad pjäs. Eller både och, även om jag är lite för gammal för att inte lida av att se 30-åringar vara så slösaktiga med sina liv.

Hursomhelst har Galeasen – återigen – gjort en ytterst sevärd uppsättning.

 

Teater

OMFAMNINGAR

Av Ivan Vyrypaev

Regi Olof Hanson

Översättning Staffan Skott

Teater Galeasen, Stockholm

Speltid 1.45 t.

 

Maria Edström är kritiker på Expressens kultursida.

 

LÄS MER – Hanna Nordenhök hyllar Hamlet på Teater Galeasen 

Maria Edström
Maria Edström
Expressen getinglogga
Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag