Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Nu sliter Nationalscenen muntert upp knapparna

Christine Bylund, Nemanja Stojanović, Uje Brandelius.
Foto: Sören Vilks
Hulda Lind Jóhannsdóttir, Sindri Runudde.
Foto: Sören Vilks
Nemanja Stojanović, Maria Wärme.
Foto: Sören Vilks

Ett grupparbete tar plats på Dramatens stora scen.

Margareta Sörenson ser en färgrik och munter betraktelse över livet.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

RECENSION. Kroppar i ett rum är koreografens spetskompetens. Blicken för hur aktörer eller dansare kan stå, gå, röra sig på en plats är en konst för sig. För ”Liv död sex pop” på Dramaten är Tove Sahlin koreografisk regissör tillsammans med det team som arbetat med henne på Backa Teater: Malin Holgersson, text, Malin Dahlström, musik, Josefin Hinders, konstnär, ljus. Gruppen står gemensamt för uppsättningen och understryker att den utformats tillsammans med ensemblen. Det är just dessa människors tankar om livet och berättelser vi ser ta form. 

Rött, vitt, svart. Lysande konturer av en tunnelbanevagn med elva personer som talar om det enklaste och svåraste: livet, döden och allt däremellan. Det är snyggt, stort, enkelt, varmhjärtat och just så krångligt, komplext och udda som det triviala oftast visar sig vara. 

I sitt arbete på Dramaten har Mattias Andersson helt stillsamt börjat vända upp och ner på huset.

Tove Sahlin, som har ett eget danskompani, Shake it Collaborations, har arbetat tillsammans med Dramatenchefen Mattias Andersson, då konstnärlig ledare för Backa Teater i Göteborg. I sitt arbete på Dramaten har Mattias Andersson helt stillsamt börjat vända upp och ner på huset; corona-pausen har fungerat som domkraft. 

Med regin till ”Den yttersta minuten”, där alla Dramatenskådespelare som ville fick en minut på egen hand, har han visat vad det ärofyllda huset skulle kunna vara. En generös dramatisk bildbank, ett levande kulturarv, en skattkista av sceniskt kunnande. Just så blev de samlade minuterna. Och vem hade gjort den avväpnande enkla och storslagna koreografin som tog ut den stora scenens svängar? Jo, Tove Sahlin.

Marlene Bergqvist som flyger med sin rullstol i linor som en älva i vitt över scenen – så vackert, så befriat.

Denna gång är det elva aktörer på scen, några Dramaten-rävar, andra dansare, multiartister, tre i rullstol. För tjugo år sedan var Tove Sahlin själv en liten älva i en Dramatenuppsättning av ”En midsommarnattsdröm” av Shakespeare. Gulligt vill jag minnas. Nu är det Marlene Bergqvist som flyger med sin rullstol i linor som en älva i vitt över scenen – så vackert, så befriat. O-gulligt. En tung metafor som fått vingar. 

Kostymer i knallrött, vitt eller svart – kärlek, födelse och död. Hamadi Khemiri, som dessutom bemästrar en del nycirkus, är hotfullt sotsvart, elegant – kanske den enda som närmar sig en traditionell roll, Döden. Uppflugen på vagnens tak som en svart korp iakttar han ett spelet om envar. Envar tafatt vanlig människa, som Uje Brandelius. Alla lika olika.

Huset Dramaten öppnar sig för nya röster just nu, för nya erfarenheter. Om ”Den yttersta minuten” var en lite högtidlig början på en uppknäppning, så är ”Liv död sex pop” ett muntrare, brantare och i bästa mening mer naivt uppslitande av knapparna. Hulda Lind Jóhannsdóttirs drastiska berättelse om en oväntad hemförlossning stiger bokstavligen till väders i krinolin och sätter punkt för en sällsamt färgrik och tankfull betraktelse. 

Och Dramatenguldet fogar sig beskedligt som en ram kring detta strålande altarskåp. 


Dans

LIV DÖD SEX POP

Av Tove Sahlin, Malin Holgersson, Malin Dahlström, Josefin Hinders och ensemblen

Regi och koreografi Tove Sahlind

Text Malin Holgersson

Scenografi, kostym och ljus Josefin Hinders Peruk och mask Thea Holmberg och Frida Ottosson

Musik Malin Dahlström

Dramaturg Irena Kraus

Med Marlene Bergqvist, Uje Brandelius, Christine Bylund, Hamadi Khemiri, Hulda Lind Jóhannsdóttir, Chrsitopher Lehmann, Tanja Lorentzon, Maria naidu, Sindri Runudde, Nemanja Stojanovic och Maria Wärme

Dramaten

Speltid 1.20 t.


Margareta Sörenson är kritiker på Expressen Kultur.