Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Nerbantad barockopera fångar högstadieklasser

John Erik Eleby som Zoroastro. Foto: Markus Gårder.
Emma Sventelius som Orlando. Foto: Markus Gårder.
Therese Ahlbeck som Dorinda. Foto: Bilden får endast publiceras i pressammanhang ell

Publiken är uppmärksam på Ulriksdals slottsteater.

Gunilla Brodrej ser ett lyckat sätt att spela barockopera för unga.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

OPERA. Händel-operor är inget för nybörjare. Handlingen kan vara hopplös att hänga med i, ariorna följer efter varandra i exakt samma form. Humor förekommer knappt. Samtidigt finns flera av operarepertoarens vackraste arior gömda hos Händel, som ”Ombra Mai Fu” i ”Xerxes” eller ”Lascia ch'io pianga” i ”Rinaldo”. Men det kan behövas rätt mycket tålamod och sittfläsk för att bli belönad av dessa ögonblick.

”Årstiderna” av Vivaldi

Därför höll jag på att tappa hakan lite när jag såg att Unga Operan skulle spela Händels ”Orlando” – för högstadiet. Men nu har jag stängt munnen igen. Det man spelar ute på Confidencen i Solna är en kraftigt omarbetad version på dryga timmen, ett lättöverskådligt triangeldrama med massor av bortklippt musik och annan tillagd av Johan Ramström som använt sig av Antonio Vivaldis ”Årstiderna” på ett snillrikt sätt.

Ensemblen består av unga och lovande sångare, varav tre från Operahögskolan i Stockholm, klädda i Lena Lindgrens snygga scenkostymer. Trollkarlen Zoroastro (John Erik Eleby) har en klänning som ser ut som om en gulsvart taxi i New York har fått barn med ett piano. Men som han bär den. Det krävs en tordönsbas och en massa självförtroende för det.

Det är så fint att högstadieleverna på detta sätt får tillgång till Kjerstin Dellerts Confidencen

Scenografen Karl Svensson leker med barockteaterns kulisser. Först tidstypisk pastoral sagoskog, sedan regnbågens alla färger och nyanser, sedan en sorts killing fields i svart-vit tusch och så snön i sista tablån, som faller över scenens nakna träkropp. De fyra årstiderna som sagt. Det är så fint att högstadieleverna på detta sätt får tillgång till Kjerstin Dellerts Confidencen med tillhörande slottspark. Det finns stockholmare som inte kommer hit under ett helt liv (t-bana till Bergshamra). 

I ”Orlando” glider musiken sömlöst från Händel till Vivaldi via drömmiga Ramströmska övergångar där celesta, bastrumma och klockspel adderar till stämningen. För stämning är det. Och salongens publik, bestående av fyra högstadieklasser, är uppmärksam och stilla. 

Hennes Orlando påminner mig om riddaren Brienne of Tarth i ”Game of thrones”

Ensemblen är ung. Emma Sventelius övertygar med sin mörkt skimrande mezzosopran. Hennes Orlando påminner mig om riddaren Brienne of Tarth i ”Game of thrones”, stark och vek på en gång, i inbjudande mjuka och röda material som ingen ändå vill krama. Mathilda Bryngelssons sårade krigare Medoro uttrycker å sin sida en överlevares existentiella ensamhet, ja Ellen Lamms regi känns naturlig mitt i onaturen.  

Men några av sångarna äger en alldeles särskild karisma, som sopranerna Angelika (Tessan-Maria Lehmussaari) och Dorinda (Therese Ahlbeck) som båda har en gudabenådad diktion och närvaro. Och Ahlbeck tar slutligen den nakna scenen helt i besittning med en epilog som hade kunnat ta kål på vilken koncentration som helst men som tvärtom skapar ett koncentrerat och vackert slut.

Bra gjort. Och nu skulle jag önska att den här publiken också fick se ”Flickan med svavelstickorna” på Backa teater och ”Bortbytingen” på Dramaten.

Scenkonsten för unga blomstrar den här våren också.

Opera

Orlando

Efter Georg Friedrich Händel

Av Johan Ramström (musik) och Sophie Helsing (text)

Med musik av Händel, Vivaldi och Ramström

Regi Ellen Lamm

Scenografi och ljus Karl Svensson

Kostym och mask Lena Lindgren

Musiker ur Kungliga Hovkapellet

Dirigent Mattias Böhm

Kungliga Operan på Confidencen

Speltid 1.15 t.

Gunilla Brodrej är kritiker och redaktör på Expressen Kultur.

I tv-spelaren ovan visas det sista avsnittet av Kultur-Expressen. Det gästas av Fredrik Virtanen. Programledare Karin Olsson.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!