Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Nationalscenerna spelar äntligen för hela Sverige

Ur ”Bortbytingen” på Dramaten/Elverket.Foto: Dramaten
Ur ”Play” av Alexander Ekman.Foto: Palais Garnier

Nu lättar de stora nationalscenerna på förlåten. 

Gunilla Brodrej väljer och vrakar i ett dignande strömningsutbud.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

KOMMENTAR. Vilken ödets ironi att det behövdes en pandemi för att alla skulle få tillgång till vår skattefinansierade scenkonst. Nu når nämligen nationalscenerna ut till nationen på allvar. Kungliga Operan och Dramaten har ju ett särskilt ansvar genom sitt uppdrag från regeringen.

Entré: Opera Play. Dramaten Play. Och – SVT Scen. SVT kompletterar sin skatt från fornstora dar i Öppet arkiv med en ny modernare ”spelplats” där kan man nu kan se Sara Bergmark Elfgrens suggestiva dramatisering av Selma Lagerlöfs ”Bortbytingen” som hade premiär på Dramaten förra våren. Även Unga Klara, som fått ett nationellt uppdrag att spela för unga (utan de miljoner som tillfaller ovanstående) har lagt upp ett antal föreställningar.

Det vakuum som uppstod när teatrarna stängdes är alltså förbytt till ett veritabelt nöjesfält för kulturtanter. Ska jag välja bollhavet i Alexander Ekmans moderna helaftonsföreställning ”Play” på Palais Garnier i Paris (SVT Scen), eller kanske Lars Norén-klassikern ”Och ge oss skuggorna” med Max von Sydow och Margaretha Krook, den underbara ensemblen i ”Liv Strömquist tänker på dig” (Dramaten Play), eller den vidunderliga sopranen Asmik Gregorian i ”Madame Butterfly” (Operan play, sex dagar kvar). Alla pratade ju om henne.

Ur ”Madama Butterfly”.Foto: Operan

Sedan några år har SVT Öppet arkiv vidgat sitt utbud med moderna klassiker som Stig Larssons ”VD” med den diaboliska Ernst-Hugo Järegård och Lars Ahlins ”Kommer hem och är snäll” med Anita Björk och Keve Hjelm. Fantastiska skådespelare som nästan skrämde livet ur en med sin akuta spelstil. 

Radiosymfonikerna vill också motivera sina anslag. På Berwaldhallens hemsida kan man och höra konserter både live och inspelat; Beethovens ”Eroica” samt Expressens musikpristagare Peter Mattei sjungandes Mahlers och Stenhammars orkestersånger.

Apropå det. På Expressens senaste stora kulturprisfest i slutet av februari, medverkade Sara Jangfeldt med en satirisk kuplett om kulturprofilen som fick hård kritik i ”Nordegren och Epstein i P1”. Det sades att kupletten var grov och att man hade velat höra den i sitt rätta sammanhang. Nu går det! Soppteaterns ”Den sista cabarén” från förra året ligger på Kulturhuset Stadsteaterns hemsida, Stockholmarnas teater.

Målet är när ingen längre kan säga om det allmänna att ”den hade jag aldrig möjligheten att se”. Eller ”det där vet jag inget om”. Då äger folket sin scenkonst. Som ett bibliotek där man lånar det man har lust till. Det skulle verkligen vara på tiden. Så mata på bara.

 

 

Gunilla Brodrej är scenkonstredaktör på Expressen Kultur.