"Vintermusik" av Lars Norén. Foto: SÖREN VILKS / SÖREN VILKS"Vintermusik" av Lars Norén. Foto: SÖREN VILKS / SÖREN VILKS
"Vintermusik" av Lars Norén. Foto: SÖREN VILKS / SÖREN VILKS
Niklas Falk, Anita Ekström, Sten Ljunggren, Åke Lundqvist och Ulf Eklund i "Vintermusik" av Lars Norén Foto: SÖREN VILKSNiklas Falk, Anita Ekström, Sten Ljunggren, Åke Lundqvist och Ulf Eklund i "Vintermusik" av Lars Norén Foto: SÖREN VILKS
Niklas Falk, Anita Ekström, Sten Ljunggren, Åke Lundqvist och Ulf Eklund i "Vintermusik" av Lars Norén  Foto: SÖREN VILKS
Monica Stenbeck i Vintermusik av Lars Norén. Foto: SÖREN VILKSMonica Stenbeck i Vintermusik av Lars Norén. Foto: SÖREN VILKS
Monica Stenbeck i Vintermusik av Lars Norén. Foto: SÖREN VILKS

Naket och komiskt om ålderdomen och döden

Publicerad

Lars Norén fortsätter att utforska döden och ålderdomen i sin nya pjäs. 

Hanna Nordenhök känner sig gradvis indragen i Sofia Jupithers uppsättning på Stockholms stadsteater.

RECENSION | TEATER. Jag vet inte om det är Sophia Jupithers något trögstartade uppsättning eller premiärpublikens hopplösa behov av att skratta som en stund in i Lars Noréns "Vintermusik" får mig att känna ett sådant avstånd till spelet på scenen. Det är märkligt, eftersom det när de sista replikerna klingar ut i stället skälver av närhet och skärpa. Här finns ögonblick svåra att värja sig mot. 

Anita Ekströms insats

Den enastående Anita Ekströms insats i andra akten kommer till exempel att stanna kvar länge hos mig. Men "Vintermusik" är en pjäs som långsamt flyttar in i sin åskådare. Ett slags nedstigning sker, via kretsar som drar och sluter sig och får grepp. Det initiala avståndet har i mycket med graden av komik att göra. Både den Jupither väljer att locka fram ur pjästexten och den vi gärna fäster vid ålderdomen och åldrande i största allmänhet. 

 

LÄS MER – Hanna Nordenhök om Noréns "Stilla liv" på Dramaten

 

Det är en komik som alltid innehåller ett mått av våld och dumhet, en drift att skjuta sådant ur vår åsyn vi inte står ut med eller begriper. I det är vi kanske lika mänskliga som de semestrande gestalterna i "Vintermusik" där de står vid havet och varandra med all sin ängslan, sitt raseri, sina avgrunder och sitt ljus. 

Benvit dödsskräck

När döden kommer tätt inpå som flugorna runt munnen på den nyss insomnade, står de för ett ögonblick blottade i den benvita dödsskräck som hela tiden strömmar under ytan i deras inte längre unga liv. Kanske är det samma skräck som får oss att skratta åt de åldrande och deras tokigheter, också då Jupithers regi blir mindre behagsjuk och låter spelet och gestalterna djupna och tränga längre in mot sina nedersta kretsar.   

Norén skildrar sina människor med samma känsliga och obarmhärtiga blick som Michael Haneke det gamla kärleksparet i "Amour", lika bundna till varandra som till sina livs och kroppars nedbrytning. Gestalterna i "Vintermusik" rör sig över en svart sandstrand eller sitter i blanka hotellobbystolar som tycks skjuta dem allt närmare ett osynligt stup. 

Marika Lindströms och Niklas Falks olyckliga par bollar sitt gemensamma liv mellan sig som krossat glas. Ulf Eklunds beläste präst skyler med en tunn hinna av optimism sin självmordsbenägenhet och sina Parkinsondarrningar. Sten Ljunggrens vresiga skrälle står inte ut med sin egen sårbarhet och hackar därför på de andras, men också han ska till sist stå naken. Och så Anita Ekströms ensamma och självutplånande mamma till en vuxen psykiskt funktionshindrad son. När hon minns pojkens ansikte före sjukdomen, och sträcker sig efter den tätnande ålderdom då hon inte längre kommer att kunna hållas ansvarig för honom som efter en livboj, sprakar och glänser hennes spel.  

Nakna män

Den gammelmanskroppslighet som Jupither låter bli framträdande är vacker i sitt försök att skildra det som är skört. Men det är också slående hur nakna män kan se egendomligt påklädda ut. 

När Marika Lindströms gestalt som i en blixt förvandlas till sitt eget menstruerande barnjag hoppas jag att också kvinnornas förhållanden till sina åldrade kroppar ska bli kännbara på scenen. Den laddningen finns nämligen i texten, men kommer inte helt upp till ytan i regin.  

 

Teater

VINTERMUSIK

Av Lars Norén

Regi Sofia Jupither

Klarascenen, Kulturhuset Stadsteatern

Speltid 2.5 t.

 

Hanna Nordenhök är författare och kritiker på Expressens kultursida. Hennes senaste bok är "Asparna" som kom ut i år.

 

LÄS MER – Martina Montelius: Något har förändrats hos Lars Norén nu

Hanna Nordenhök
Hanna Nordenhök
Expressen getinglogga
Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag