Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Mot rådande diktatur

Ensemblen i "Eat it". Foto: Alex Hinchcliffe

TEATER

EAT IT | Idé och regi av Rebecca Westholm och Ruby Rose | Turteatern | Speltid 1 t.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Till Turteaterns program hör att inte ha något estetiskt program. Men att göra nytt och pröva olika former. Det har också lett till samarbeten som öppnar teaterns profil än mer mot det oprövade.

Turteatern, som fått Expressen Kulturens teaterpris 2012, En bit av Georgs hatt, gör med sin senaste produktion "Eat it!" en förtjust gir in i krogshowland. Rebecca Westholm som står för idé, manus och regi genom Ruby Rose Production är själv, i alla fall delvis, clown och här blandas också cirkus och akrobatik in i en slags nummerrevy kring den terror som bedrivs mot kvinnor och kvinnors kroppar, också av dem själva.

Banta, snör in, lyft och skär bort; det finns riktlinjer in på bara millimetern för hur kvinnors kroppar ska se ut. Ätstörningar, botoxoperationer och modellhysteri passerar i denna revy. Till dess stora förtjänst hör det goda humöret hos fem mångkunniga scenartister, den glada attacken och den prilliga USA-inramningen.

Till dess mindre fantastiska sidor hör att den beskedligen tar plats i en stor konsensus - någon däremot?

 

De delar som vågar lite mer är snabbt förbi, som Eliisa Erävalos darrningsnummer, där gäddhäng och överskott i byxlinningen sätts i yster gungning. Eller Rebecca Westholms egen dans med bara bröst i käck skutt-och-däng. Roligt! Och spelas "Eat it!" för en tonårspublik (av båda könen) kanske den kan utmana och slå in dörrar. Men för en vuxen publik bjuds idel bekräftelser.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!