Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Mot alla odds – nu blir det teater

Sevärd. ”Den kaukasiska kritcirkeln” från Berliner Ensemble.
Foto: Matthias Horn
Veit Schubert och Stefanie Reinsperger (Grusche).
Foto: Matthias Horn.

Storslaget trotsig digital teaterfestival när Dramaten går ihop med europeiska teaterhus.

Maria Edström ser fram emot att äntligen bli marinerad i teater.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

RECENSION. Elva digitala teaterföreställningar från teaterhus i åtta länder – allt i en dator nära dig! Det är något trotsigt storslaget över Dramatens digitala satsning ”Lessingtage 2021 - Stories from Europe”. Dramatens chef Mattias Andersson har dragit i gång den tillsammans med Thalia Theater i Hamburg, vars årliga dagar i Gottold Ephraim Lessings namn – den tyske upplysningsmannen och dramatikern som stod för förnuft och tolerans redan på 1700-talet – gjort det hela möjligt. 

Redan med ”Paradise flood/hunger/play” av Thomas Köck från Thalia med sin öppna form, där handlingen hoppar mellan Bagdad, Brasilien och Osnabrück, binds världen samman på det sätt som bara ett postmodernt teaterspråk kan göra. Publikkontakt och världsmedvetande går igen hos andra; belgiska Toonelhuis låter en ung kvinna vilja begrava begrava sin terroristbror i Antigone in Molenbeek - bortom alla givna schabloner med stråkkvartett och stilla tilltal. 

Men det finns stramare, mer teatrala former som egentligen passar det digitala bättre. Min älskling är Dramatens evige gästregissör Michael Thalheimers variant av Brechts ”Den kaukasiska kritcirkeln”. Jag såg den på Berliner Ensemble den heta sommaren 2018 och imponerades. Den stora tomma spelplatsen, den burleska, buskis-artade spelstilen som ändå blir så rörande och rymmer så mycket av smärta och krigets lidande liksom inkarnerat i Stefanie Reinspergers Grusche, en som gör gott bara för att hon inte kan annat – se den för guds skull! (24 januari).

Stark scen ur ”Den kaukasiska kritcirkeln” av Brecht.
Foto: Matthias Horn

Likaså är Deutsches Theatres ”Maria Stuart” av Schiller med sina hovintriger som utspelas i små boxar som i ett dockhus, där kameran kan zooma ut och in i en riktig nagelbitare om makt och rätt. Maria blir ett slags kvinnlig Trump-figur och även här lyckas den hårt stiliserade formen generera så mycket liv och spänning. Vilka skådespelare! 

Mattias Anderssons ”Idioten” (som visats i SVT) får sin ryska kommentar med Theatre of Nations mycket speciella ”cirkus noir”, fyra skådespelare gör en helt flippad variant av Dostojevskij – vars mänskliga ironi tillsammans med clownkonsten storhet, är alltför underskattad, enligt regissören Maxim Didenko

Fyllebråk snarare än feministiska uppgörelser gör det gamla dockhemmet till en svart fars.

Vad mera? En ”Pirandello” från Teatro Stabile, en psyko-thriller hos 1910-talets medelklass, liksom Ibsens dockhem som skrivits om till ”Christmas at the Helmers” på Katona József Theatre i Budapest – hos en nyrik ungersk medelklass handlar det om pengar och status. Fyllebråk snarare än feministiska uppgörelser gör det gamla dockhemmet till en svart fars. Ibsen har också inspirerat Schauspielhaus Düsseldorf att göra en klimat/aktivist-pjäs av ”En folkfiende” – agitationsteater med knalliga färger och stora bokstäver, men jag vet sannerligen inte vad vår Greta skulle tycka.

Till sist är ”Una” – en monolog-dokumentär från spanska Theatre Lliure – med porrstjärnan Eva Lyberten också ett måste; så intelligent om bilden, verkligheten och den kvinnliga erotiska lusten. 

Så här lyckligt marinerad i teater var det längesen man var – men håll koll på dramaten.se – varje föreställning strömmas bara en kväll mellan klockan sju och midnatt. 


Teaterfestival

LESSINGTAGE 2021 - Stories from Europe

Digital teaterfestival i samarbete mellan Dramaten, Thalia Theatre och teaternätverket mitos21

Deltagande teatrar Thalia Theater/Hamburg, Théâtre de l'Odéon/Paris, Toneelhuis/Antwerpen, Berliner Ensemble/Berlin, Teatro Stabile di Torino/Turin, Düsseldorfer Schauspielhaus/Düsseldorf, The State Theatre of Nations/Moskva, Deutsches Theater/Berlin, Teatre Lliure/Barcelona och Katona József Theater/Budapest.

Alla föreställningar textas på engelska

www.dramaten.se/lessingtage  

Till 31 januari



 Maria Edström är kritiker och medarbetare på Expressens kultursida.


Lyssna på ”Lunch med Montelius”

https://embed.radioplay.io?id=78147&country_iso=se

En omtalad podd från Expressen Kultur – som tar er med bakom kulisserna i kulturvärlden. Med två av kultursidans stjärnor: Martina Montelius, teaterdirektör och författare, och kritikern Gunilla Brodrej. Podden är en hyllning till alla kulturtanter där ute oavsett kön.