Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Mordet på Palme – då börjar folkhemmets fuldans

Ester Claesson, Johan Wahlström, Peter Järn, Lena Nilsson, Malin Persson. Foto: Markus Gårder
Affischbild ”Ur svenska hjärtans djup”. Formgivare: Jan Larsson.
Karin Olsson. Foto: THEO ELIAS LUNDGREN

Karin Olsson ser vårt land förändras i den nyskrivna pjäsen  "Ur svenska hjärtans djup". 

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

TEATER | RECENSION. Fem människor, målade som zombier, rör sig till dansbandsmusik. Det är 1980-tal och vi ska få följa en familj genom Palme-mordet, 11 september, knivhuggningen av Anna Lindh och in i samtiden med mordet på den unga servitrisen Lisa Holm

Dimman som i första akten lägger sig över den gråmålade, sparsmakade scenen är både bokstavlig och bildlig. Familjemedlemmar och grannar försöker förgäves prata med varandra. Kristian Hallbergs välskrivna text i "Ur svenska hjärtans djup", ett stycke beställt för just Galeasen, talar desto mer till publiken. Dialogen är absurd, sorglig – och ofta hysteriskt rolig. 

Den påminner om Kristina Lugns sätt att varva melankoli med komik: "Jag går ut och rastar Carola nu. Hon behöver bajsa." Nationella trauman kontrasteras mot vardaglig banalitet och glittrig underhållning. 

Alla hundar heter som något i Melodifestivalen: Diggiloo, Perrelli eller Loreen. Dansbandsmusiken följer också med som en röd tråd.

Ester Claesson imponerar

Det är på många sätt en föreställning om folkhemmets fuldans, hur vi försöker orientera oss när samhället kränger i en ny takt och riktning.

Hur internaliserar man skräcken? Och vem måste föra när den förbannade likgiltigheten sätter in?

Vi befinner oss mitt i informationsflödet, men förmår inte se de långa linjerna. "Jag läser aldrig tidningen. Jag tänker det varje gång jag går för att hämta den, tidningen", säger en man förundrat. 

Tobias Hagström-Ståhl har regisserat med fingertoppskänsla. Särskilt Ester Claesson, som gestaltar dottern som har återvänt från Stockholm till småstaden, imponerar med sin spända närvaro.

Den monokroma och platta sceniska inramningen till trots är "Ur svenska hjärtans djup" färgstark och mångbottnad. Berättelsen väcker tankar kring hur olika vi hanterar förändringar. En del rastar hunden, andra blir rasister. 

Dock retar jag mig lite på temat med dansband och mello. Här sitter vi Stockholmskritiker igen och fnissar åt folklig smak. Någon borde nog ha röstat bort den lättköpta paketeringen.

 

TEATER

Ur svenska hjärtans djup

Av Kristian Hallberg

Regi Tobias Hagström-Ståhl

Med Ester Claesson, Johan Wahlström, Lena Nilsson, Peter Järn, Malin Persson

Teater Galeasen

Speltid 2.5 t.

 

Karin Olsson är kulturchef på Expressen.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!