Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Mein Gott – vilken munvig melodram

Nina Stemme (Leonore/Fidelio) och Michael Weinius (Florestan).Foto: Daniel Wilcox.
Nina Stemme och Radiokörens damer.Foto: Daniel Wilcox.
Nina Stemme och Radiokörens damer.Foto: Daniel Wilcox.
Nina Stemme och Radiokörens damer.Foto: Daniel Wilcox.

Nina Stemme och en hel ensemble sångare övertygar i en halvscenisk ”Fidelio” på turné.

Lars Sjöberg ser en föreställning som bokstavligen lever på hoppet.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

RECENSION. Operaintriger kan verka krångliga och krystade, men kan ofta reduceras till en kort väsentlighet. Hopp till exempel. Jaquino hoppas på Marzelline som hoppas på att vinna Fidelio alias den förklädda Leonore som hoppas på att finna sin försvunne make, som i sin tur ser sin maka lysa i fängelsehålans mörker som en hoppets stjärna, alltmedan Pizarro, vår skurk, bara hoppas på det ögonblick då han skall få avslöja sig för sin fånge och stöta dolken i honom. Ett förtröstans hopp förenar ett persongalleri som Napoleonkrigens censurapparat flyttade ett århundrade bak i tiden. Pandoras beryktade ask är evigt aktuell.                                            

Men inom den gnidigt förnöjsamme fångvaktaren Rocco händer något.  Han som bara lytt order måste nu ta ställning och ansvar. Fidelio, Beethovens enda opera, fick sin slutliga utformning 1814, strax före Wienkongressen, när alla fredsförhoppningar äntligen tycktes vara på väg att besannas. Från borgerlig familjekomedi går spelet via explosiv actionthriller till frihetssymfoni, där Beethoven tycks föregripa nionde symfonins högljudda fröjdejubel.  

Jaga biljetter ni om ni kan.

En påkostad halvscenisk konsertproduktion av Fidelio lättar just på väg mot en Europaturné. Efter lördagens öppning i Örebro följer Stockholm, Bryssel, Paris och Essen. I den förnämliga solistensemblen om sju man är tre (!) svenska hovsångare, kören är Radiokören, orkestern den celebra Svenska Kammarorkestern under Thomas Dausgaard.  Jaga biljetter ni om ni kan. Det här är en Fidelio med internationell status, som i Örebro Konserthus gick av stapeln inför alltför många platser gapande. Abonnemangsserie i krock med Mello, det har man sett förut.  

Daniel Johanssen (Jaquino och berättare).Foto: Daniel Wilcox.

Det sceniska elementet inskränker sig till enkelt regi-ljus-mask-dräkt utan några större åthävor. Och det är troligen dramaturgen Anna Gschnitzler som sett till att vi slipper den prövande talade dialogen som så lätt kan tippa över i tyskakursens roliga timme. Fidelio med konferencier har vi sett förut, men här får Jaquinos rollinnehavare, österrikaren Daniel Johannsen, bli berättare, han som tillika har hand om operalitteraturens värsta öppningsrad, ”Jetzt Schätzchen, jetzt sind wir allein!”. 

Han är munvig och texttydlig, påpasslig nog att förekomma lättförklarliga applådutbrott, och klarar dessutom med den äran andra aktens vanskliga melodram i dödscellen, när grav skall grävas. Men en darling-to-kill är det mellanting av hiss och Tv-frågebur där Florestan sitter stum och instängd hela första akten. Han skall ändå inte synas och sjunga förrän efter paus, och då behöver han publikkontakt.

Men mein Gott – Nina Stemme, Michael Weinius, John Lundgren, Johan Schinkler, Daniel Johannsen, Malin Christensson och i de sista skälvande minuterna Karl-Magnus Fredriksson! Behöver det sägas mer om vad vi kan hoppas av nästa utgåva i Svenska Kammarorkesterns Beethovencykel på skiva?

Opera

FIDELIO

Av Ludvig van Beethoven

Dirigent Thomas Dausgaard

Regi Sam Brown

Scenografi Bengt Gomér

Mask och perukdesign Giovanni Indelicato

Med Nina Stemme, Michael Weinius, John Lundgren, Johan Schinkler, Malin Christensson, Karl Magnus Fredriksson, Daniel Johannsen.

Radiokören

Svenska Kammarorkestern

Örebro konserthus i samarbete med Örebro länsteater

Även i dag söndag på Stockholms konserthus

Speltid 2.25 t.

Lars Sjöberg är kritiker på Expressen Kultur.