RECENSION. När Maja Salomonssons och Nina Jeppssons dödsföraktande dramatisering av Marcel Prousts romansvit ”På spaning efter den tid som flytt” spelades som en tre timmar lång monolog på Orionteatern i Stockholm i våras uppstod ren scenmagi. Jeppsson i rollen som minnesmaskinen Marcel var så bra att man bara ville äta upp henne. I kombination med Salomonssons intelligenta regi liknade föreställningen en sorts grundforskning, en nyuppfunnen teaterkonst, och blev samtidigt en djupt drabbande och universell berättelse där människan gestaltades som ett lika ohjälpligt som förunderligt känslodjur – framfödande sig själv genom ett scengolv till sitt livs mödosamma skådespel.
Nu är hon tillbaka på Orionteatern med ”Independence day”, en föreställning skapad av Jeppsson tillsammans med kompositören Kent Olofsson och som hade urpremiär i fjol, baserad på mansmörderskan Aileen Wournos öde i det amerikanska 1990-talet. Wournos kvinnoliv bär vissa likheter med Valerie Solanas och har inspirerat till ett otal dokumentärer och fiktionsberättelser, däribland spelfilmen ”Monster” med en kroppsligt totalförvandlad Charlize Theron i huvudrollen. Olofsson, som även komponerade musiken och ljudbilden till ”På spaning”, låter här en bråtig scenografi fyllas av korsande slingor, brus och röster – en brusten världs mummel genom fragmenten av ett skadskjutet liv.
Baserad på mansmörderskan Aileen Wournos öde i det amerikanska 1990-talet.
Jeppssons skådespeleri liknar en naturkraft, ett slags hypersinnligt tänkande med kroppen. Det finns inte ett uns slentrianmässighet i de estetiska val som formar föreställningens komposition, som i varje ögonblick ger sken av ett allvarsamt utforskande av mänsklig utsatthet, och av den brännande frågan om vårt begär efter, och exploatering av, det sargade och våldsamma.
”Independence day” har inte samma mästerliga precision i uttrycket och existentiella angelägenhet som På spaning. Men Jeppssons galna begåvning och Olofssons vibrerande ton- och ljudsättning gör föreställningen till en stor njutning.
Teater
Independence day
Konstnärligt koncept och på scen Nina Jeppsson, Kent Olofsson
Text, regi, scenografi, skådespeleri Nina Jeppsson
Musik, ljud, musiker Kent Olofsson
Off Highway på Orionteatern, Stockholm
Speltid 2 t.
Hanna Nordenhök är författare och kritiker på Expressen Kultur. Hennes senaste bok är ”Asparna”.